IT-projektledare, Stockholm

IT-projektledare, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Om konsultuppdraget

- Ort: Stockholm
- Uppdragslängd: 17-aug-2020 - 17-aug-2021
- Ansök snarast
- Omfattning: 100%
- OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.


Bakgrund

Kunden behöver införa ett verksgemensamt dokument- och ärendehanteringssystem som effektivt och säkert stödjer verksamhet och processer. Projektet ska även införa ett gemensamt arbetssätt för dokumenthantering. En tidigare förstudie har konstaterat att det föreligger brister i Kundens dokumenthantering och har givit förslag på lösningar. Kunden behöver styra upp verkets dokumenthantering så att den blir effektivare, säkrare och mer tillförlitlig. Idag lagras samma information på flera ställen och är svår att söka, samtidigt som informationskvalité och säkerhet blir lidande. Vi behöver minska antalet system som används för dokumenthantering. Information som hanteras och förvaras hos Kunden behöver kunna återsökas effektivt och hanteras säkert. Ett mer enhetligt arbetssätt för dokumenthantering behöver etableras. Vi har en befintlig systemmiljö och har ambitionen att minska antalet system som används för dokumenthantering. Kunden vill hitta en lösning som kan fungera som ett effektivt, gemensamt dokument- och ärendehanteringssystem. Vi söker därför en erfaren IT projektledare för att upphandla och implementera ett dokument- och ärendehanteringssystem som ska vara gemensamt för Kunden. Det ska även införas ett gemensamt arbetssätt för dokumenthantering.

Uppdragsbeskrivning

Som IT projektledare leder du ett eller flera projekt hos Kunden. Projekten bemannas av interna resurser och konsulter inom IT samt av verksamhetsspecialister. Du rapporterar projektens framdrift mot uppställda mål och planer till beställare och styrgrupp. Som stöd har du projektmodellen PPS, som i delar är anpassad till Kundens behov. Utöver PPS styrs vi av riktlinjer, anvisningar och instruktioner. Kunden använder projektverktyget Antura för projektrapportering samt resursallokering. Som konsult i projektledarrollen tillhör du Avdelning IT-strategi och styrning där flertalet av våra IT-projektledare finns.

Som projektledare behöver du i ett första steg bl.a. förbereda projektet, tillsätta en styrgrupp, sätta upp projektgruppen, ta fram projektdirektiv och beräkna kostnader för IT-infrastrukturen. Det behöver även göras en uppskattning av den kapacitet som krävs i form av lagring och prestanda i den plattform som berörs av ett dokumenthanteringssystem.

I ett andra steg ingår att leda projektet i en upphandling av ett dokument- och ärendehanteringssystem. I ett tredje steg ingår ett införande av systemet samt etablering av ett gemensamt arbetssätt för dokumenthantering. Införandet av det gemensamma arbetssättet är centralt för att projektets ambition ska lyckas. Vidare ingår som leveranser från projektet att ett urval av information migreras från en gemensam mappstruktur till ny lösning. Processer och rutiner som stödjer dokument- och ärendehantering ska beskrivas samt information och utbildning ges till samtliga medarbetare.

Säkerhetsprövning

Säkerhetsprövning av leverantör och konsult kan komma att krävas med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter. För aktuellt uppdrag krävs säkerhetsskyddsavtal 2 med leverantören samt registerkontroll av aktuell konsult för uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal beräknas ta ca 8 till 10 veckor men kan både ta längre och kortare tid. Om upprättandet av SUA-avtal och registerkontroll blir klar innan angiven tidplan för uppdragsstart ser Kunden gärna att konsulten påbörjar sitt uppdrag tidigare i överenskommelse med aktuell beställare från Kunden.

Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):

- Certifiering/Utbildning inom PPS/PRINCE2/XLPM/PROPS
- Certifiering/Utbildning inom PM3
- Certifiering/Utbildning inom ITIL
- Arbetslivserfarenhet av att ha ansvarat för och genomfört minst 2 upphandlingsprojekt
- Minst 7 års erfarenhet som IT-projektledare
- Minst 5 års erfarenhet av att leda projekt inom offentlig förvaltning eller statliga affärsverk
- God skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska
- Arbetslivserfarenhet av dokumenthanteringssystem i minst två olika projekt hos två olika kunder
- Ska ha jobbat med dokumenthanteringssystem inom registraturen i minst ett projekt.


Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):

- Minst 1 års arbetslivserfarenhet av att leda projekt inom energibranschen
- Minst 1 års erfarenhet av att ha arbetat i verksamhet med hög skyddsklass
- Minst 3 års erfarenhet av kravinsamling och kravanalys
- Minst 2 års erfarenhet från att använda projektverktyget Antura


Annat

- Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.
- Strukturerad, bra på att leda och få med sig människor och på ett ”smidigt” sätt fångar in och kommunicerar med alla inblandade parter
- Har en professionell och kundorienterad attityd samt förmåga att snabbt ta till sig ny information och omvandla dessa till kreativa lösningar
- Drivande, leveransfokuserad och självgående
- Förmåga att snabbt förstå Kundens IT-system, arkitekturramverk, plattformar och styrande regelverk för projekt
- Duktig på att kommunicera med verksamheten om IT och tvärtom
- En positiv och trygg person som driver projekt framåt och löser problem på ett pragmatiskt och kreativt sätt
- Lyhördhet för beställarens krav och ett gediget intresse för att skapa lösningar till nytta för Kunden
- Välutvecklad förmåga att rapportera till styrgrupper


______________________

Hur du kommer vidare

- Sök uppdraget genom denna annons
- I ansökan anger du ett kravställt timpris
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.


Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.

Om Shaya Solutions

Techbolag inom IT, Energi och Samhällsbyggnad med fokus på...

Kontaktpersoner på detta företaget

Joseph Öberg Shaya

Ellen Falkenström

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Shaya Solutions AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 maj 2020
  • Ansök senast: 26 maj 2020

Besöksadress

Frihamnsgatan 8, Stockholm
None

Postadress

Frihamnsgatan 8
Stockholm, 11556

Liknande jobb


2 april 2024

Affärsutvecklande Technical Architect

Affärsutvecklande Technical Architect

10 april 2024