Kodande systemarkitekt

Arbetsbeskrivning

Knäcka nötter. Det är din grej. Helst med nya spännande verktyg, men i regel också med stabil grund i din erfarenhet av hur man bygger stabila-flexibla, säkra teknikekosystem. Du är van att rita upp hur allt ska hänga ihop men kan samtidigt nästan inte vänta tills du får börja koda ut det.


På Äventyret vill vi komma till skott så snart som möjligt och är lite otåliga med pappersexercisen. Google sorterar in oss som “affärsutvecklare” och det är inte helt dumt — vi är teknikagnostiker som är intresserade av effekten av vad vi tar fram åt våra beställare. Med det sagt trillar våra lösningar alltid ut i digitala format såsom appar, inloggade tjänster på webben, teknikekosystem, digitaliseringsprospekt, prototyper för nya affärsgrenar etc. Problemen som dessa löser, kan dock variera stort med våra kunders behov.


Äventyret består av utvecklare, konceptutvecklare, designers, problemlösare, arkitekter, affärsutvecklare och UI-kreatörer. Flera miljoner människor har använt de produkter och tjänster som vi har utvecklat för våra kunder. Dessa kunder kan nu erbjuda bättre nytta till sina användare, framtidssäkra sina organisationer och tjäna pengar på bättre sätt.
Våra anställda arbetar på Äventyrets kontor i Stockholm, på vårt kontor i Örebro eller någon annanstans där det finns internetuppkoppling.


Att jobba som kodande systemarkitekt på Äventyret
Äventyret bygger fulla kompetens-team runt sina kundprojekt, beroende på vad som ska skapas/lösas. Dessutom uppskattar vi personer som kan många saker — för att minska överlämningar och hålla teamen tajta. Så någon person “representerar” kanske flera roller.
Ett typiskt projektteam? Som kodande systemarkitekt kommer du troligen att jobba ihop med:
Ibland: Fler utvecklare som fokuserar på arkitektur, integrationer och tyngre backend
Frontendutvecklare
Designer / konceptutvecklare
Projektledare, som tar hand om kundansvaret.



Det är sällan en kund slutar anlita Äventyret och varje kund gör många delprojekt hos oss över tid. Ibland är det skönt: Du känner kunden väl och har kanske satt upp stacken som ska byggas vidare på, själv. Men när det stabila känns för invant, kan det vara dags att gå in i ett annat kundteam för att ha peppen kvar. Det är rimligt att vara med i 2-3 kundteam parallellt, och du växlar ditt fokus mellan dessa under en vanlig arbetsvecka.


Projekten på Äventyret är nästan alltid från ax till limpa. För att limpan ska smaka riktigt gott är det viktigt att utvecklarkompetensen är med även i idé- och konceptfas. Projekten blir bäst med löpande inspel från hela teamet, över alla dess faser.


Äventyret utvecklar för flera olika plattformar och oftast bygger vi helt kundanpassade applikationer. Äventyret kallar oss själva teknikagnostiker och låter funktion bestämma teknik, i nära samarbete med våra kunder. Exempel på det? Jo, men visst – vi jobbar just nu med exempelvis:
Åt en logistikaktör: Ett helt nytt teknikekosystem. Roliga och extra intressanta delar i systemet är styrning av paketsorteringsmaskiner, paketspårning och SSO-hantering av användaridentiteter. Vi kodar den event-drivna domänen i .Net och Vue.js. Hosting och CI/CD sker både i Azure och on premise.
Åt en samhällsbärande institution: Ett nischat ärendehanteringsystem för bedömning, anslutning och certifiering av tiotusentals företag, byggt på .Net core och Vue.js – med hjälp av bland annat MediatR och Dapper. Integrerar bland annat mot system för digital signering.
Åt ett mediehus: En magasinsapp för långläsning och lyssning som drivs av en unik Event Sourcing-platform byggt på Ruby on Rails, RabbitMQ och Postgres som event store. För gränssnitten valde vi React för webb och React Native för iOS och Android-apparna.
Åt ett scaleup-företag i fastighetsbranschen: Ett nischat Business Intelligence-verktyg med Vue-appar i Nuxt-arkitektur ovanpå ett GraphQL-api som kopplas mot en Laravel-backend och diverse integrationer med externa aktörers system av olika sort. Apparna renderas i dagsläget till sju olika språk bland annat: tyska, tigrinja, arabiska och svenska.



Skrån: Kompetensteam för interna förbättringar
Upplägget med projekt-team kompletteras med kompetens-skrån. Skrån är grupper som fokar på att vidareutveckla sig själva och Äventyret utifrån roll. Utvecklar-skrån idag är Arkitektur/System, .net, js-appar och WordPress. Du kan vara med i flera grupper.


Ni bestämmer själva vad som ska göras/byggas/fortbildas utan krav på projektleverabler. Samarbeten mellan skrån sätts upp på egna initiativ, när något relaterar till frågor för andra skrån (även icke-utvecklare). Målet är att allas våra jobb ska bli roligare, mer utvecklande och effektivare. Vi har dessutom kunskapsdelningar och såklart konferenser – för hela Äventyret.


Vem är du då?
Möjligtvis är det här en rättvisande fyrapunktslista:
Du förstår tekniken som driver webben i grunden och har koll på vad det innebär att bygga webbaserade system.
Automatisering är självklart för dig. Du gillar väl fungerande CI/CD-flöden men blir lika glad av ett hemmasnickrat bash-script som löser ett jobb.
Din nyfikenhet på tekniken övertrumfas – nästan – av intresset att förstå kundens domän. Det är här potentialen till förändring ligger.
Givetvis har du ett favoritspråk och en favoritmiljö där du är säker, snabb och driven. Men du är nog också lite av en nybyggare/uppfinnare och är öppen för att nya problem kräver nya lösningar.



Är ovan lista inte du till 100%? — du kan säkert en massa annat bra och det talar du om för oss när du söker jobbet. Du är framförallt hungrig på att lära dig nytt i en prestigelös atmosfär. Du kan lite svenska. I brist på lite svenska kan du bra engelska. Du kan uttrycka dig i skrift.


Nästa steg:
Skicka in din ansökan på www.uptrail.com/jobb/8779/kodande-systemarkitekt. Vi träffar folk löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart du kan. Vi behöver tillsätta tjänsten inom kort, men vi är flexibla om du har en lång uppsägningstid.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Äventyret Sweden AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2021
  • Ansök senast: 24 mars 2021

Liknande jobb


3 april 2024

Senior Software Architect

Senior Software Architect

3 april 2024

EE&SW Solution Leader

EE&SW Solution Leader

26 mars 2024

26 mars 2024