Kommunikatör

Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats

Är du en slipad kommunikatör på det skrivna ordet och hur man bäst når fram via olika digitala kanaler? Är du dessutom van att kommunicera i näringslivsfrågor och stötta andra i deras kommunikation? Då kan den här tjänsten vara något för dig. Nu söker vi en kommunikatör som vill bli en del av vårt kommunikationsteam med fokus på det lokala näringslivet. Uppdraget är en projektanställning på 6 månader från och med anställningsdatum.
Vi erbjuder en omväxlande roll med många olika projekt och stora möjligheter att växa och få mycket ansvar. Dessutom får du arbeta med högt prioriterade frågor inom Ljusdals kommun och vara en del av att förbättra förutsättningarna för personer att starta och driva företag samt etablera sig i vår kommun.


Rollen som digital kommunikatör
Du kommer i tätt samarbete med kollegor ansvara för flera kommunikationsprojekt riktade mot Ljusdals lokala näringsliv och i nära samverkan med andra kommunala förvaltningar och näringslivsorganisationer. Du driver hela kedjan från informationsinhämtning till att paketera attraktiva budskap som når hela vägen fram till målgruppen. Du är ett stöd i alla typer av kommunikationsfrågor som rör det lokala näringslivet.
Du blir ansvarig för:
• Nyhetsbrev, webbuppdateringar och sociala medieinlägg på våra digitala kanaler
• Att lägga upp kommunikationsplaner för större projekt
Du blir en del av kommunikationsteamet och kommer arbeta nära näringslivsteamet på kommunen. Med andra ord, även om du börjar hos oss under en pandemi där vi alla arbetar hemifrån, kommer du inte behöva känna dig ensam. Du kommer ha mycket kontakt genom teamsmöten med kollegorna i näringslivsteamet och träffas digitalt med kommunikationsteamet två gånger i veckan. 


Arbetsuppgifter
Som en del i arbetet med att stötta näringslivet vill kommunen bli bättre på att berätta om sin verksamhet på ett enkelt och öppet sätt. Därför kommer kommunikatören arbeta tillsammans med både den centrala kommunikationsenheten och näringslivsstrategen för att ta fram en plan för hur vi kan bli tydligare och snabbare i vår kommunikation. Tjänsten är inriktad på sociala medier och webb, grafisk produktion samt nyhetsbrev och andra typer av direktkommunikation. Strategiska beslut fattas i samråd med enhetschef och näringslivsstrateg. 

Kommunikatören ska, i tätt samarbete med kollegor, ansvara för flera kommunikationsprojekt riktade mot Ljusdals lokala näringsliv och i nära samverkan med andra kommunala förvaltningar och näringslivsorganisationer. Du driver hela kedjan från informationsinhämtning till att paketera attraktiva budskap som når hela vägen fram till målgruppen. Du är ett stöd i alla typer av kommunikationsfrågor som rör det lokala näringslivet. Det finns gott om utrymme att själv vara med och styra tjänstens innehåll inom ramarna för uppdraget, och vi vill gärna att du kommer med egna idéer om hur vi bättre kan stötta näringslivet med tydligare kommunikation. 


Web och sociala medier: 
• Lägga ut information och nyheter om kommunens verksamheter, händelser och beslut på ett snabbt, enkelt och tydligt sätt på sociala medier och extern hemsida. 
• Vid behov lägga ut information/nyheter på webb och intranät om kommunens verksamheter, händelser och beslut på ett snabbt, enkelt och tydligt sätt. 
• Ta fram kommunikationsplaner för olika typer av projekt. 
• Producera grafiskt material till webb, sociala medier, filmer, bildspel o.s.v. 
• Följa trender, beteenden, göra research och omvärldsbevaka aktiviteter på webb och i sociala medier.
• Skapa budskap för olika målgrupper, publicera innehåll, bevaka kommentarer och meddelanden samt ha direktdialog med medborgare, kunder och andra målgrupper på kommunens officiella konton på social medier och webb.
• Sammanfatta veckans inlägg, analysera, utvärdera och föreslå förbättringar eller förslag på inlägg. 
• Hålla sig uppdaterad om relevanta juridiska förutsättningar för myndigheters publicering i sociala medier. 
• Analysera och utvärdera nuvarande kommunikation på sociala medier tillsammans med enhetschef och ta fram en ny strategi och aktivitetsplan (tillsammans med enhetschef och näringslivsstrateg) 


Skapa grafiskt material
• Samarbeta med näringslivsstrateg för att kommunicera ”förenkla helt enkelt” och Näringslivskommunikation, med ex nyhetsbrev. 
• Mässmaterial, flyers, skyltar, rapporter etc. för att marknadsföra verksamheter eller kommunen som helhet. 
• Producera material (digitalt eller fysiskt). 


Kvalifikationer/utbildning
Vi söker dig som har flerårig och aktuell erfarenhet av att ha:
• Arbetat med digital kommunikation och projektledning med fördel mot näringslivsfrågor
• Skrivit olika typer av texter i sociala medier på både svenska och engelska
• Kunskap och praktisk erfarenhet av videoredigering
• Stöttat kollegor i kommunikationsfrågor
Vi ser att du har en eftergymnasial utbildning som vi finner relevant för tjänsten, till exempel inom kommunikation och eller projektledning.
Meriterande för tjänsten är om du har:
- Arbetat i Site Vision, Esmaker
- Arbetat Photoshop/Illustrator,/Canva, andra redigeringsprogram
-Arbetat med att ta fram handlingsplaner för sociala medier

Som person drivs du av att åstadkomma goda resultat i samverkan med andra och du har lätt för att samarbeta. Vidare är du en slipad kommunikatör som är duktig på att förmedla budskap framförallt via det skrivna formatet. Du sätter upp och håller tidsramar och anpassar dig snabbt när målen förändras. Du är tillmötesgående i ditt sätt och du gör alltid det lilla extra för att leverera lösningar. Du kommer ofta med helt nya angreppssätt på hur man bäst kommunicerar för den unika situationen. För att trivas i den här rollen ska du gilla att hantera olika projekt parallellt. Att vara både strukturerad och social tror vi är förutsättningar för att lyckas.



Övrigt


Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Projektanställning 2021-06-01 - 2021-12-31, Deltid 50 %


Upplysningar lämnas av
Linnea Van Wagenen Chef ESHU, 0651-183 46


Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.


Sista ansökningsdag
2021-05-24

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström

Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson

Kjärstin Öhman

Eva Berglund-Carlén

Eva Åsåker

Inga-Lill Öjemark

David Norman

Carina Bryngelsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ljusdals kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2021
  • Ansök senast: 24 maj 2021

Besöksadress

Förvaltningshuset
None

Postadress

None
LJUSDAL, 82780

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024