Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Tjänsten som kommunsekreterare är placerad på Kansli- och utredningsavdelningen och här arbetar bland annat kommunjuristerna, registrator, arkivarie och utredare. På avdelningen finns även kommunens beredskapsfunktion.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare arbetar du mitt i händelsernas centrum nära kommundirektör och våra ledande politiker. Tillsammans med vår andra kommunsekreterare ansvarar du för ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige där du även är sekreterare. En viktig del av ditt uppdrag är att kvalitetssäkra beslutsunderlag samt ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert. Du samordnar även kommunens nämndsekreterarnätverk.
Du kommer att vara sekreterare i valnämnden och det kommunala moderbolaget. Under valår kommer du att vara kommunens valsamordnare.

Arbetet innebär viss oregelbunden arbetstid eftersom kommunfullmäktige är förlagt efter ordinarie arbetsdag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du har mycket god digital förmåga och mycket goda språkliga och kommunikativa förmågor i svenska, i både skrift och tal.

Tjänsten innebär såväl administrativa som kvalificerade arbetsuppgifter och förutsätter att du är flexibel, är självgående och kan planera och strukturera ditt eget arbete. Eftersom ditt arbete innebär många kontakter med politiker, kollegor och allmänhet behöver du tycka om att samarbeta, har lätt att skapa kontakter och är serviceinriktad.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024