Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

I Ulricehamns kommunledningsstab ingår funktionerna ekonomi, HR, kommunikation, planering och kansli. Arbetet består av såväl strategiska utvecklingsfrågor som operativt stöd till verksamheten.

Kanslifunktionen arbetar med juridiska ärenden och utredningar för hela förvaltningen. Kanslifunktionen är ett administrativt stöd till den politiska ledningen och här finns kommunstyrelsens diarium, notarius publicus och all service runt borgerliga vigslar. När det är valår är det praktiska genomförandet av valen en stor uppgift. I kanslifunktionen ingår även överförmyndarverksamhet, krisberedskaps- och säkerhetssamordning, IT-strategi, folkhälsostrategi och kvalitetsutveckling.
Välkommen till oss!

ARBETSUPPGIFTER
Du är en av två kommunsekreterare som delar på arbetsuppgifterna som består av att vara sekreterare i det beredande utskottet, kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, det samlade presidiet, val-och arvodesberedningen och krisledningsnämnden. Detta inkluderar beredning av ärenden och upprättande av protokoll etcetera där arbetet till största del sker digitalt.
I rollen ingår det att vara systemadministratör för kommunens ärende- och dokumenthanteringssystem samt att du är delaktig i utbildning av systemet för nya medarbetare. I uppdraget ingår även fortsatt utvecklingsarbete av rutiner och arbetssätt på kansliet.
Vidare ingår arbetsuppgifter som exempelvis årsplanering för politiska möten, deltagande i arbetsgrupper och projekt, egna utredningar, administration och stöd till fullmäktigeberedningar samt kommunstyrelsens- och kommunfullmäktiges ordförande.
Viss kvällstjänstgöring ingår i arbetet.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap eller juridik.
Du har tidigare arbetslivserfarenhet från kommunal eller annan offentlig förvaltning och har erfarenhet av rollen som sekreterare i kommunal nämnd och/eller kommunstyrelsen.
Det är även önskvärt att du har erfarenhet av digital ärendehantering eller annan relevant vana av att arbeta i digitala processer.

Som person är du analytisk, strukturerad och har en god förmåga att arbeta i fastställda ärendeprocesser. Du är stresstålig och håller viktiga tidsfrister i ärendehanteringen. Du ser till helheten och skapar goda relationer på arbetsplatsen samt är en god kommunikatör i tal och skrift. Vidare har du ett sant intresse för att arbeta i en politiskt styrd organisation i nära samarbete med politiker såväl som tjänstemän.
B-körkort är önskvärt.

ÖVRIGT
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.

Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf kanslichef Anita Dalengren
0321-595012
Assistent Mona Brolin
0321-595015
Kanslichef Pehr Johansson
0766-43 50 12
Kanslichef, Ulricehamns kommun Pehr Johansson
0321-595012

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Höjdgatan
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024