Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun och vi växer på alla håll och kanter. Här finns ett rikt näringsliv med världskända företag i olika branscher – med plats för fler att förverkliga sina drömmar. I Mark finner du hög livskvalitet, trygghet för alla och fantastiska naturupplevelser. Till Mark är det alltid nära från Göteborg, Borås och Varberg.

Av Marks kommuns drygt 35 000 invånare, så arbetar nära 3 400 personer i kommunens olika verksamheter. Här finns för- och grundskola på de flesta orter, högstadium på fyra olika platser och gymnasium centralt i kommunen. Kinna som är kommunens administrativa centrum är utsedd till Sveriges grönaste ort.

Vi hoppas att just du är talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons – det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.

Tjänsten är placerad på kanslienheten som är en del av kommunledningskontoret. Inom kanslienheten finns även kommunjurister, arkivarier, registrator, utredare och administratör.

Tjänsten är ett vikariat på 12 månader med möjlighet till förlängning.

ARBETSUPPGIFTER
Kommunsekreteraren utgör länken mellan politiska organ, förvaltningschef och handläggare med ansvar för sekreterarskap och nämndadministration i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess arbetsutskott. Du säkerställer att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagstiftning och Marks kommuns fastställda reglementen. Tillsammans med dina kollegor säkerställer du effektiv och rättssäker ärendehantering samt är drivande i utveckling och effektivisering av processer och arbetssätt.

I arbetsuppgifterna ingår även sammanställning av beslutsunderlag, planering, förberedelse och genomförande av beredningsmöten, politiska sammanträden samt protokollskrivning. Du ska säkerställa att politiska beslut verkställs och följs upp. Även utredningsuppdrag och stöd till andra nämnder och råd kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen med inriktning mot offentlig förvaltning eller juridik med goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Om du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter i en politisk styrd organisation är detta meriterande.

Noggrannhet och struktur, analytisk förmåga, flexibilitet och känsla för service är egenskaper som är värdefulla för att lyckas i arbetet som kommunsekreterare. Du ska kunna arbeta självständigt men även ha god samarbetsförmåga eftersom ärendehanteringsprocessen involverar ett stort antal personer.

Du är intresserad av att effektivisera processer och håller dig uppdaterad om den utveckling som sker inom ditt område. Du ska kunna uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal och skrift. Du ska vara van vid att arbeta i en digital miljö, i dokument- och ärendehanteringssystem och med nämndadministration. Kommunen använder verksamhetssystemen public360 och netpublicator.

ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.

Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, kostnadsneutral miljöbil, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Marks kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2021
  • Ansök senast: 21 december 2021

Besöksadress

Boråsvägen 40 51180 KINNA
None

Postadress

None
Kinna, 51180

Liknande jobb


Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024

26 januari 2024