Kommunsekreterare till kommunstyrelsen, Laholms kommun

Kommunsekreterare till kommunstyrelsen, Laholms kommun

Arbetsbeskrivning

Brinner du för demokratiska processen, har god stilistisk förmåga och sinne för struktur inom offentlig administration? Vill du vara navet i Laholms kommuns ärendeprocesser inom kommunstyrelsen vid kommunledningskontoret?
Nu söker vi en kommunsekreterare med ansvar för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt dess beredningsutskott, arvodesberedning och valnämnd.

Arbetsplatsen
Som kommunsekreterare kommer du tillhöra kommunledningskontorets kanslienhet och ha nära samverkan med andra funktioner inom kommunen kopplade till dokument- och ärendehantering, juridik och informationssäkerhet.

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare ansvarar du för att planera, utreda och bereda tjänsteskrivelser och underlag i ärenden tillsammans med politiker och tjänstemän. Du ansvarar för hela ärendehanteringsprocessen från att skriva kallelser inför och föra protokoll vid sammanträden och möten. I uppdraget ingår också andra sedvanliga uppgifter som att:
- Ge stöd och service till förtroendevalda, chefer och handläggare och andra tjänstemän.
- Skriva remissvar.
- Ansvara för att styrande dokument inom ärendeprocessen hålls uppdaterade såväl internt som på kommunens hemsida.
- Utveckla ärendeprocessen och de administrativa rutinerna, följa upp ärenden och bevaka deadlines.
- Delta i utvecklingen av kommunens e-arkiv.

Som kommunsekreterare är du systemförvaltare för kommunens ärendehanteringssystem Ciceron. I rollen ingår att administrera systemet, diarieföra ärenden och handlingar samt utbilda och supporta användare av systemet. I övrigt ger du juridiskt stöd internt vad gäller exempelvis offentlighet och sekretess, ärendehantering, överklagande, informationssäkerhet samt GDPR tillsammans med övriga kollegor på kanslienheten.

Du ansvarar för kommunens nätverk för kommunsekreterare och registratorer samt ingår i dess nätverk för GDPR i syfte att gemensamt utveckla kommunens rutiner i dessa frågor. I uppdraget kring kommunens valadministration är du ansvarig för beslutsunderlag till valnämnden, planering och genomförande av valen i Laholms kommun.

Kvalifikationer
Du har en examen från högskola/universitet inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Du har erfarenhet av att arbeta som kommunsekreterare eller nämndsekreterare inom kommunal verksamhet.

Du har mycket god kännedom om de lagar och förordningar som styr den kommunala verksamheten samt om ärendeprocesser inom offentlig verksamhet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av valarbete och av ärendehanteringssystemet Ciceron.

Som person är du noggrann, strukturerad, ansvarstagande, självgående med en mycket god kommunikativ förmåga, social kompetens och samarbetsförmåga. Du har blick för helheten, är driven, tar egna initiativ och har en serviceorienterad personlighet.

För att trivas i rollen krävs att du tycker om att ha med människor att göra, du respekterar och godtar människors olikheter. Du måste också vara bekväm med att arbetsuppgifter och arbetsbelastning kan variera. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi vill att du i din ansökan bifogar CV samt personligt brev.

Varmt välkommen med din ansökan!
Anställningsform
Tillsvidareanställning, heltid

Tillträdesdag
10 augusti 2020

Lön
Enligt överenskommelse

Upplysningar
Josefin Thedeby, Kanslichef/bitr. kommunchef, 0766-965 775

Fackliga upplysningar
Fackliga företrädare nås via Laholms kommuns växel 0430-150 00

Sista ansökningsdag
2020-05-21
Urval sker löpande under ansökningstiden.

Referenser
Vi vill inte att du lämnar referenser direkt i din ansökan, dessa kan istället komma att begäras in vid ett senare tillfälle.

Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Logga in/skapa en användare innan du fyller i din ansökan

Laholms kommun arbetar för att vara en utvecklande professionell service- och myndighetsorganisation. Ledorden i arbetet är glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.

Vi verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lärarnas Riksförbund Svante Lindell
0430-151 86
Rektor Ingela Månsson
0430-15044
Lärarförbundet Mats Peterson
0430-15963
Lärarförbundet i Laholm
0430-159 63
Rektor Bengt Svensson
070-622 57 79
Rektor Elisabeth Collin
070-2583824
LR Svante Lindell
0430-15186
Rektor Eva Karlberg
0430- 155 01 0703-29 45 76
Enhetschef Viveca Baltzarsson
0430-156 87
Vårdförbundet Halland
020-35 35 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Laholms kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 april 2020
  • Ansök senast: 21 maj 2020

Besöksadress

HUMLEGÅNGEN 6
LAHOLM

Postadress

Humlegången 6
LAHOLM, 31280

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024