Kommunstrateg, ärende och beslut, med ansvar för internationell samordning

Kommunstrateg, ärende och beslut, med ansvar för internationell samordning

Arbetsbeskrivning

Tycker du att den kommunala ärende- och beslutsprocessen är det mest spännande du kan tänka dig? Eller gillar du att mäkla internationella samarbeten? Då kan det här vara ett jobb som du kommer att trivas med.
Om du erbjuder oss ditt samhällsengagemang och din långa kommunala erfarenhet så kommer vi att erbjuda dig ett viktigt och omväxlande jobb att utveckla och växa i, med en bredd av frågor som gör skillnad för Eskilstuna kommun

Placeringen för den här tjänsten är på kommunledningskontorets ledningsstab. Vi har våra lokaler i Eskilstunas vackra stadshus bara ett par kvarter från resecentrum. Det gör det enkelt för dig som pendlar att ta dig till arbetsplatsen.

Här i ledningsstaben arbetar drygt 20 medarbetare. Vi har ett varierat innehåll i våra befattningar. Ledningsstaben har ett kommunövergripande ansvar för all ärendehantering och politikstöd rörande kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt internationella frågor, juridiska frågor, säkerhetsfrågor inklusive krisberedskap samt kommunledningskontorets ekonomi och HR-frågor och administrativa stöd. Avdelningen leds av den administrativa direktören.

KLK har det koncerngemensamma ansvaret och har som uppdrag att stödja kommunstyrelsen i arbetet att utveckla Eskilstuna kommun. Det gör vi genom att leda, styra och stödja förvaltningar och bolag genom dialog, samverkan och delaktighet. Totalt arbetar här ungefär 100 medarbetare.


ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten består av flera delar med ett mycket varierat innehåll. En del av arbetet handlar om att du ansvarar för den internationella samordningen i kommunen. Det innebär att du bevakar Eskilstuna kommuns intressen och representerar kommunen i samarbeten kring internationella frågor på kommunövergripande nivå såväl regionalt, nationellt som internationellt. Det innebär även att du bevakar aktuella frågor inom EU och utlysningar av EU-finansiering. Du mäklar kontakter inom befintliga nätverk och bidrar på så vis till samverkan i olika europeiska projekt.

En annan viktig del i uppdraget är att utveckla rutiner och strukturer för styrande dokument och andra beslutsunderlag. Dessutom ger du stöd och råd avseende beslutsunderlag till handläggare och direktörer på kommunledningskontoret men också till förvaltningar och bolag.

En tredje del i rollen är att du deltar i det pågående utvecklingsarbetet kring kommunens informationsförvaltning. Det kan till exempel handla om dokumenthanteringsplaner, dokumentflöden och e-arkivfrågor.

Du ska också vid behov kunna stödja kommundirektören och administrativa direktören med mindre utredningar.

Du kommer att ha ett nära samarbete med en annan kommunstrateg på ledningsstaben och du rapporterar till administrativa direktören, som är din närmaste chef. Tidigare medarbetare har, efter många års tjänstgöring, beslutat att gå i pension nu i vår, men kommer att komma tillbaka för att ge dig som får tjänsten bästa möjliga introduktion.

KVALIFIKATIONER
Vi utgår ifrån att du har en akademisk examen motsvarande lägst kandidatnivå, med lämplig inriktning. Det här jobbet kräver dessutom lång och gedigen erfarenhet från att arbeta med styrnings- och ledningsfrågor nära en ledning i kommunal verksamhet. Vi tror att du har arbetat självständigt med utveckling och beslutsunderlag, till exempel styrande dokument. Du behöver ha erfarenhet av en, eller gärna flera, av de delar som ingår i rollen internationell samordning, ärende- och beslut, informationsförvaltning eller utredningsarbete.

Du är van att självständigt planera och prioritera dina arbetsuppgifter och att växla mellan ett förvaltande och utvecklande perspektiv samt mellan del och helhet. Noggrannhet i kombination med driv och professionalism är egenskaper som vi värdesätter högt. Att stödja andra och att ha en konsultativ specialistroll är du van vid. Du behöver känna dig bekväm med att läsa och skriva komplexa texter, och att kommunicera och representera, på både svenska och engelska.

Vi ser fram emot att läsa din ansökan!

ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals gata 3D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Susanne Nickel

Therese Kristiansson
016-710 51 38
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan

Robert Isaksson
016-710 12 37
Sofia Kroné Karlsson (semester v.28-31, vid fråg

Ing-Britt Hagström
016-710 12 07
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Frågor gällande tjänsterna; kontaktpersoner är a

Jörgen Axelsson
016- 710 21 32

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2021
  • Ansök senast: 27 april 2021

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Liknande jobb


16 april 2024

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

15 april 2024