Kvalificerad case manager i MIA-projektet: "CM-konsulent"

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i ett projekt som handlar om att stödja människor att närma sig arbetsmarknaden så är detta en utmaning som passar dig!

Tjänsten är en projektanställning som finansieras med ESF-medel i det så kallade MIA-projektet. MIA-projektet samordnas av samordningsförbundet Östra Södertörn, och erbjuder sedan starten insatsen Case Management som arbetslivsinriktad rehabiliteringsinsats till personer i behov av stöd inom flera livsområden för att närma sig arbete/studier. Anvisning till insatsen sker genom vårt lokala resursråd.

Läs mer om MIA-projektet, Resursrådet och Samordningsförbundet här:
http://www.miaprojektet.se
http://www.samordningsforbundetostrasodertorn.se/insatser/resursrådet-37314963
http://www.samordningsforbundetostrasodertorn.se

Du kommer att ha din anställning i Nynäshamns Kommun. Tjänsten är förlagd till de samverkande teamen Arbets- och utvecklingscentrum (AUC) och Ung i Nynäs med vilka du kommer att ha ett nära samarbete. Teamen ger strukturerade arbetsmarknads-och studieinriktade insatser för unga respektive för personer som uppbär ekonomiskt bistånd, och arbetar gemensamt med drygt 300 klienter årligen.

Läs mer om kommunen, AUC och Ung i Nynäs här:
www.nynashamn.se
https://www.nynashamn.se/Omsorg-och-service/Ekonomisk-hjalp/Arbets--och-utvecklingscentrum.html
https://www.nynashamn.se/Omsorg-och-service/Stod-till-arbete-och-studier/For-dig-som-ar-16-24-ar-Ung-i-Nynas.html






ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter såsom CM-konsulent innebär ansvar för att starta processen riktad mot arbete eller studier för enskilda deltagare. Den prioriterade målgruppen är unga 16 - 30 år. Du arbetar tillsammans med deltagaren mot de mål som denne själv formulerat för att kunna närma sig arbete eller studier. Inom MIA-projektet ses CM-insatsen som det viktiga första steget för att nå annan insats, exempelvis arbetsträning i sociala företag.

Specifikt för funktionen är att du arbetar aktivt uppsökande. Detta kan inledningsvis innebära träffar via hembesök eller i annan miljö för att bygga förtroende och komma igång med kartläggning.

Utifrån det kartlagda stödbehovet tar du sedan initiativ till, och sammankallar de resurser som behövs för att göra en samordnad individuell plan (SIP) eller genomföra andra flerpartssamtal. Att stödja deltagaren till adekvata myndighetskontakter, och därefter stödja samordningen blir den viktigaste delen för att föra deltagaren till nästa insats och närmare arbete eller studier. Du arbetar således i hög grad nätverksskapande med exempelvis vården, försörjningsstödsenheten, arbetsförmedlingen och försäkringskassan i syfte att deltagaren ska uppnå en hållbar planering. Du ansvarar även för uppföljning av att adekvata insatser genomförs och återkopplas till Resursrådet. Insatsen avslutas först då annan hållbar planering finns på plats.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom rehabiliteringsområdet eller det beteendevetenskapliga området.

För att lyckas i rollen har du erfarenhet av arbete med målgrupper som står långt ifrån arbetsmarknaden främst pga psykosocial-, psykiatrisk-, neuropsykiatrisk och/eller beroendeproblematik.

Du är samhällsorienterad, och har god kunskap kring aktuella myndigheter, deras regelverk och lagstiftning. Genom detta kan du med lätthet skapa breda kontaktytor, samverka genom ett prestigelöst förhållningssätt samt ansvara för samordningen mellan myndigheter.

Det är även ett krav att du har utbildning och metodkunskap inom minst en av metoderna: CM (Case Management), MI (Motiverande Intervju/Samtal) eller IPS (Individual Placement and Support)/SE (Supported Employment)

Som person har du uppnått personlig mognad genom god kännedom om egna resurser och begränsningar. Du kommunicerar tydligt med stor lyhördhet och är välformulerad i skrift. Du är också välstrukturerad i ditt eget arbete genom att planera, organisera och prioritera självständigt på ett effektivt sätt.

I klientarbetet har du hög kapacitet för att skapa relation och förtroende, motivera och engagera, ta initiativ och vara både "igångsättare" och arbeta uthålligt. Du har således kompetens för att stärka klientens resurser, förmågor och delaktighet i planering. Du har ett seriöst intresse för komplexiteten och ibland ömtåligheten i uppdraget. Du är även flexibel då det gäller anpassning till förändrade omständigheter genom att se möjligheterna i dessa.

B-körkort krävs för tjänsten.


ÖVRIGT
För att möjliggöra en effektiv och rättvis bedömning av inkomna ansökningar ber vi dig att göra en digital ansökan via länk och noggrant fylla i efterfrågade uppgifter. Vi går igenom ansökningarna löpande.

Om du behöver hjälp med hur du söker en tjänst, kontakta supporten på 0771-693 693. Har du frågor om tjänstens innehåll kontakta namngiven person i annonsen.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2018-08-27 Eller efter överenskommelse, upphör: 2020-05-31 .
  • Publicerat: 5 juni 2018

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


27 februari 2023

17 februari 2023

Är du vår nya Samordnare?

Är du vår nya Samordnare?

13 februari 2023