OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Sektionens uppdrag
Sektionerna Utbetalningskontroll 1 och 2 ingår i Enheten Uppföljning och Kontroll som är en del av Ekonomiavdelningen.
Enheten har samordningsansvaret för myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar och bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten. Enheten arbetar för att upptäcka, utreda och följa upp felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier samt för att återkräva felaktigt utbetalda belopp till arbetsgivare och arbetssökande. Enheten består idag av fem sektioner varav tre sektioner i Falun, en sektion i Solna samt en sektion i Kristinehamn och har totalt ca 90 medarbetare. Enhetschefen finns i Solna.
Vill du vara med och bidra till att värna om välfärdssystemet? Nu söker vi dig som vill vara med i den fortsatta utvecklingen av Arbetsförmedlingens kontrollarbete!
Arbetsuppgifter
Du utreder ärenden vid misstanke om felaktiga utbetalningar och misstanke om brott. Du kommer att leda och delta i projekt och utveckling av kontrollarbetet, ex. genom utveckling av metodik och riktlinjer. Du kommer även att arbeta med att analysera vårt utredningsarbete samt bidra till att gällande regler, policys och riktlinjer inom kontrollområdet efterlevs och följs upp.
Vi lägger stor vikt vid dina kunskaper och erfarenheter och värdesätter analytisk förmåga och förmåga att sätta kontrollperspektivet i sitt sammanhang. Arbetsuppgifterna kräver att du kan växla mellan självständigt arbete och samarbete och eftersom arbetet bygger på dialog och samverkan är det viktigt att du har förmåga att bygga och upprätthålla goda professionella relationer.
I arbetet ingår att samverka med andra myndigheter i frågor som rör bidragsbrott och bedrägerier. Du kan komma att arbeta med ärenden med anknytning till den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet.
Tjänsteresor kan förekomma.
Kvalifikationer
- Högskoleexamen om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system) företrädesvis inom ekonomi eller juridik, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga.
- Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom offentlig verksamhet gärna med inriktning att motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier.
- Erfarenhet av utvecklingsarbete till exempel leda och aktivt delta i projekt samt utveckla och effektivisera arbetsmetoder.
Vi söker dig som
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
- Har god förmåga att arbeta och skriva strukturerat och metodiskt
- Kan tolka och tillämpa befintliga regelverk och avgöranden
- Har god analytisk förmåga
- Har stor drivkraft och förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp
- Är kommunikativ och har lätt för att skapa förtroendefulla och långsiktiga relationer med människor i din omgivning
- Vill delta i myndighetens arbete med att utveckla och motverka felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
• Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
• Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
• Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.
Övrigt
Tjänsterna är tillsvidareanställning med placering i Falun. Tillträde enligt överenskommelse. För dig som inte är anställd i myndigheten tillämpas sex månaders provanställning.
Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 30/4 2021 märkt med Af-2021/0031 4790.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder och en strukturerad process för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.