Lärare (resurs) på SiS Ljungaskog (80 %)

Lärare (resurs) på SiS Ljungaskog (80 %)

Arbetsbeskrivning

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb.

SiS ungdomshem Ljungaskog i Örkelljunga tar emot flickor och pojkar åldrarna 15–20 år. Institutionen har i uppdrag att bedriva vård för flickor och pojkar med särskilda vårdbehov.

ARBETSUPPGIFTER
Söker du efter nya utmaningar inom skolans värld? Utmaningar som du med största sannolikhet inte får på någon annan arbetsplats? Utmaningar vars resultat verkligen gör skillnad och som till och med kan gälla livet? Då ska du söka denna tjänst hos oss!

Lärdomsskolan på SiS Ljungaskog står inför en spännande och intensiv utvecklingsperiod som innefattar såväl fysiska förändringar, bland annat i form av färdigställandet av ett nytt skolhus, som organisatoriska förändringar där vi nyligen omdefinierat och förtydligat vår vision samt våra prioriterade områden: elevhälsan, språkutveckling, lärmiljö och meningsfull framtid.

Vi söker nu dig som vill arbeta som resurslärare under vårterminen 2021. Dina arbetsuppgifter kommer att inkludera att vara ett stöd för övriga lärare i organisationen inom såväl klassrummet som med olika typer av mentorsuppgifter. Du kommer även att vara aktiv i samband med rastaktiviteter i skolan.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i mindre undervisningsgrupper, vilket inkluderar att arbeta med extra anpassningar och individanpassad undervisning samt har god kännedom och kunskap inom området NPF. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete på introduktionsprogrammen och av att arbeta med nyanlända elever.

Vidare är du väl förtrogen med att arbeta med kompensatoriska hjälpmedel där digitala redskap är en självklarhet.

I klassrummet präglas din verksamhet och undervisning av ett lågaffektivt bemötande och du har en förmåga att skapa en positiv studieatmosfär där du utmanar och inspirerar eleverna att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling, men även att utveckla sina sociala förmågor utifrån enskilda förutsättningar. Eleverna är alltid i fokus för ditt arbete och du är nyfiken och motiverad till att hitta vägar till framgång hos varje elev. Du visar alltid ett stort engagemang och tålamod där du har tilltro till elevernas förmåga. Genom ditt förhållningssätt skapar du trygghet, förtroende och goda relationer. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Du har även en god samarbetsförmåga gentemot dina kollegor, är lösningsfokuserad och flexibel i ditt arbetssätt. Du är ansvarstagande, arbetar systematiskt och följer upp och utvärderar ditt arbete kontinuerligt. Dina kunskaper i svenska språket är goda både i tal och i skrift då en del av din tjänst innefattar att dokumentera arbetet via bland annat skolrapporter för våra elever.

Låter detta som en utmaning för dig? Sök tjänsten redan idag! Intervjuer kommer att hållas löpande


Läs mer om att jobba som lärare på SiS:
https://www.stat-inst.se/arbeta-hos-oss/arbeta-som-larare/

Läs mer om förmåner att vara anställd inom SiS:
https://www.stat-inst.se/arbeta-hos-oss/formaner/

ÖVRIGT
Tjänsten är ett vikariat.

Tjänsten avser semestertjänst.

Vi tillämpar provanställning.

Arbetsgivaren begär utdrag från Rikspolisstyrelsens register före anställning.

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


24 april 2024