Medicinskt ansvarig för rehabilitering till vård- och omsorgskontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Vår verksamhet

Vård- och omsorgskontoret har cirka 3500 anställda. Verksamheten är indelad i tre verksamhetsområden; ordinärt boende, särskilt boende och verksamhet för personer med funktionsnedsättningen. Verksamhetschefen för respektive område har det samlade ansvaret för hälso- och sjukvårdsverksamheten. Utöver det drivs cirka 10 -20 procent av vård- och omsorgsnämndens verksamhet av privata utförare. 

Det finns tre tjänster som medicinskt ansvarig sjuksköterska och en tjänst som medicinskt ansvarig för rehabilitering. Tjänsterna som medicinskt ansvariga är organisatoriskt underställa verksamhetschefen för vård- och omsorgskontorets beställnings- och uppföljningsenhet. Vid fullgörandet av de arbetsuppgifter som omfattas av det medicinska ansvaret enligt 11 kap 4 § hälso- och sjukvårdslagen och 7 kap 3 § patientsäkerhetsförordningen är medicinskt ansvarig inte underställd verksamhetschef.

Arbetsbeskrivning

Du kommer att vara medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) vilket innebär ett övergripande ansvar för att patienterna får en säker och ändamålsenlig hälso- och sjukvård av god kvalitet och får den hälso- och sjukvård som en läkare förordnat om. Som medicinskt ansvarig för rehabilitering har du det övergripande ansvaret för att kommunen enligt 12 kap i hälso- och sjukvårdslagen erbjuder rehabilitering, habilitering och hjälpmedel för funktionsnedsatta.

I tjänsten ingår även ansvar för anmälan enligt lex Maria.

I uppdraget ingår att utarbeta övergripande direktiv och riktlinjer för verksamhetens hälso- och sjukvård inklusive rehabilitering och medicintekniska produkter. I samverkan med utförarnas verksamhetschefer ska du aktivt arbeta för att gällande direktiv, riktlinjer, regler, föreskrifter och bestämmelser blir kända och tillämpas i verksamheten.

Som sakkunnig i rehabiliterings- och hjälpmedelsfrågor kommer du att ingå i det länsövergripande hjälpmedelsrådet, medverka i upphandlingar och avtalsuppföljningar, projekt och utvecklingsarbeten samt delta i utredningar och besvarande av remisser till vård- och omsorgsnämnden.

Du har ett ansvar för omvärldsbevakning inom hälso- och sjukvård, rehabilitering- och hjälpmedelsområdet. Det ingår som en viktig del i kontorets framtagande av planeringsförutsättningar.

Du kommer i hög grad att samarbeta internt med övriga medicinskt ansvariga, socialt ansvariga samordnare, sakkunniga, ekonomifunktionen, myndighetsutövningen samt utförarverksamheten. Samverkan med andra vårdgivare, kommuner och myndigheter ingår också som en viktig del i tjänsten.

Din profil

Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut eller fysioterapeut och som har flerårig erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet. Du är väl insatt i gällande författningsområden för kommunal hälso- och sjukvård. Det är meriterande om du har erfarenhet från ledande arbete inom kommunal hälso- och sjukvård.

Du arbetar processinriktat och drivs av utveckling och har förmågan att se helheten. Du är självgående och ditt arbetssätt är strukturerat, kommunikativt och målstyrt.

Du har en god förmåga att samarbeta med andra människor och lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Kommunen strävar efter att hålla dokumentation och information på ett lättläst och lättförståeligt sätt vilket innebär att du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.  

Mer information och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Gunilla Lundberg, verksamhetschef, 011 - 15 15 81.

Din ansökan vill vi ha senast den 4 maj.


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

Norrköpings kommun tillämpar önskad sysselsättningsgrad.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 11 april 2017

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


20 oktober 2023

5 oktober 2023

5 oktober 2023