Modersmålslärare i persiska till Special och stödverksamheten

Modersmålslärare i persiska till Special och stödverksamheten

Arbetsbeskrivning

Om Utbildningsförvaltningen
Utbildningsförvaltningen är Linköpings kommuns största förvaltning. Vi ansvarar för utbildningen från förskola till vuxenutbildning. Vi är totalt drygt 6000 medarbetare som tillsammans drar nytta av varandra. Vi är måna om att våra verksamheter ska genomsyras av både god kvalitet och professionalitet.

Här finns gott om utrymme för att både växa i din yrkesroll och bidra till att Linköping blir en plats där alla trivs. Vill du vara med och ge Linköpings invånare de bästa förutsättningarna för att kunna växa och utveckla sina kunskaper? Då är vi rätt för dig.Om arbetsplatsen
Flerspråkighetsverksamheten tillhör Verksamhetsområde special och stödverksamhet och har ett kommunövergripande ansvar för modersmålsundervisning samt studiehandledning i grundskola, grundsärskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola. Vi har tillsammans med skolorna uppdraget att ge elever möjlighet att utveckla sin flerspråkighet, mångkulturella identitet och kompetens och öka sin måluppfyllelse.

Vi är organiserade i arbetslag, lärgrupper och språkgrupper. Där kan vi tillsammans utveckla verksamheten, byta erfarenheter och stödja nya medarbetare.

Vi söker modersmålslärare i persiska. Uppdraget är en timanställning och innebär arbete med modersmålsundervisning och studiehandledning på olika skolor i Linköpings kommun.

Arbetsbeskrivning
Modersmålsundervisning är ett frivilligt ämne med en egen kursplan. Undervisningen ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om modersmålet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sitt tal- och skriftspråk, få kunskaper om modersmålets uppbyggnad och modersmålets betydelse för det egna lärandet i olika skolämnen. Undervisningen ska ske i sådana former att elevernas personliga utveckling främjas och att deras självkänsla stärks. Modersmålsläraren ansvarar för planering, genomförande, uppföljning och bedömning av kunskaper utifrån kursplan och kunskapskrav. Digitala verktyg är en naturlig del av undervisningen och i dokumentationen kring elevens kunskapsutveckling. Från årskurs 6 får eleverna betyg i ämnet modersmål.

Studiehandledning på modersmål är ett stöd i ämnesundervisningen i syfte att eleven ska nå kunskapsmålen i olika ämnen. Stödet ges under lektionstid i nära samarbete med klass- och ämneslärare. Eleven får stöd att förstå innehåll, ord, begrepp och sammanhang i det aktuella ämnet.

Uppdraget är varierande utifrån behov. Undervisning kan ske på en eller flera skolor, schema och elevunderlag kan ändras under läsåret. De lärare som undervisar i ämnet modersmål kommer oftast från samma kulturområde som eleverna.

Kvalifikationer
Du som söker tjänsten bör ha behörighet i modersmål enligt Skolverkets definition, det vill säga lärarexamen och 30 hp i modersmålet. Du ska även ha dokumenterat goda kunskaper i tal och skrift gällande det specifika modersmålet. Om modersmålslärare har pedagogisk utbildning från sitt hemland ska den vara validerad av högskoleverket.

Vi söker dig som har dokumenterat goda kunskaper i svenska motsvarande SVA B. Du ska ha erfarenhet av undervisning i svensk skola och har förtrogenhet med läroplanens mål och värdegrund. Du ska ha vana och kunskap att dokumentera och utvärdera ditt arbete. Behörighet i fler av skolans ämnen är meriterande.

Du tar ansvar för dina uppgifter och är tillmötesgående i ditt bemötande. Då denna tjänst innebär att arbeta i olika sammanhang krävs att du har god samarbetsförmåga och har god förmåga att skapa kontakter. Du har god förmåga att arbeta systematiskt, planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du har förmåga att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan behålla lugnet i stressade situationer. Att anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till mottagaren är självklart för dig och du strävar efter att vara en kunskapsresurs för andra. Du har förmågan att se alla elevers olika behov, tar hänsyn till deras individuella förutsättningar och får elever att växa. Du kan bygga goda relationer till såväl elever och vårdnadshavare som personal.

Inget personligt brev i din ansökan

Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.  

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning

Sysselsättningsgrad: Utifrån behov, ca 10%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 7035
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2022
  • Ansök senast: 4 februari 2022

Liknande jobb


Modersmålslärare i arabiska

Modersmålslärare i arabiska

10 april 2024

Modersmålslärare i persiska/dari

Modersmålslärare i persiska/dari

10 april 2024