Myndighetshandläggare – bidra till god styrning och uppföljning

Myndighetshandläggare – bidra till god styrning och uppföljning

Arbetsbeskrivning

- Enheten för försäkring, pension och myndighetsstyrning, Finansdepartementet
Har du ett intresse för styrningsfrågor och skulle du vilja arbeta med myndighetsstyrning av Finansinspektionen? Nu söker vi dig med en akademisk examen och flera års erfarenhet från arbete med styrning och uppföljning. Vi erbjuder ett intressant arbete i en händelserik miljö. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Finansmarknadsavdelningen ansvarar för att ta fram underlag för regeringens finansmarknadspolitik. Avdelningen präglas i hög grad av den förstärkta regleringen av de finansiella företagen och de finansiella marknaderna, den snabba utvecklingen på finansmarknaden, integrationen inom EU och globaliseringen av dessa marknader.

Enheten för försäkring, pension och myndighetsstyrning ansvarar för framtagande av policy och lagstiftning som rör försäkring, tjänstepension, AP-fonderna och förvalet inom premiepensionen. Enheten, som består av 13 medarbetare, har också ansvar för myndigheter som är centrala för finansmarknaden: Finansinspektionen, Riksgäldskontoret och AP-fonderna. Dessutom ansvarar enheten för framtagande av riktlinjer för statsskuldens förvaltning samt utvärdering av statens upplåning och skuldförvaltning. 

Som myndighetshandläggare för Finansinspektionen kommer du att ansvara för frågor som rör regeringens styrning och uppföljning av myndigheten. Det innebär bland annat att du kontinuerligt ska följa och analysera myndighetens verksamhet och utvecklingsområden, delta i arbetet med budgetpropositioner och utforma myndighetens styrdokument där uppgifter, mål och ekonomiska ramar framgår. En viktig del av arbetet är att verka för ett effektivt utnyttjande av myndighetens resurser och att löpande bevaka vilka effekter olika regelförändringar har för myndighetens verksamhet. Arbetet förutsätter regelbundna kontakter med myndigheten, övriga avdelningar på Finansdepartementet och med andra departement. Du kommer också att arbeta med att ta fram underlag till den politiska ledningen på departementet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har en akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning inom till exempel statsvetenskap, juridik eller ekonomi. Du har flerårig erfarenhet från arbete med styrning och uppföljning av myndigheter eller budgetarbete från Regeringskansliet eller motsvarande erfarenhet från andra delar av statsförvaltningen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser även att du har goda kunskaper i den svenska förvaltningsmodellen och har en god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och skrift.

Har du flerårig erfarenhet av arbete i Hermessystemet och den statliga budgetprocessen ser vi det som meriterande.

Dina egenskaper
Du har hög integritet kombinerad med en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vidare är du strukturerad och har en analytisk förmåga. Du kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar och sammanfatta, åskådliggöra och presentera dessa på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Från tid till annan bedrivs arbetet med hög intensitet och under tidspress vilket ställer krav på att du är lugn, stabil och kan arbeta självgående inom givna tidsramar.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. 

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Tord Gransbo som är enhetschef, på 08-405 14 91.  Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Johan Backlund på 08-405 54 36. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson, Saco och Lotta Nordqvist, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3e januari 2021.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 december 2020
  • Ansök senast: 3 januari 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Utredare till Statsbidragsenheten

Utredare till Statsbidragsenheten

18 april 2024