Nämndsekreterare med inriktning på GDPR

Nämndsekreterare med inriktning på GDPR

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i Göteborgs Stad är samlade i en förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det är en politiskt styrd verksamhet där nämndens uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna, att för hela stadens räkning anordna arbetsmarknadspolitiska åtgärder och att i övrigt ta de initiativ som behövs för att främja sysselsättningssituationen. Uppdraget är att vi tillsammans skapar förutsättningar för studier och arbete. Målet för nämnden är en stad där människor jobbar och försörjer sig själva, att bidra till att Göteborg är en företags- och tillväxtvänlig stad, att de upphandlingar som genomförs skapar mervärde för göteborgarna och att bidra till att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare med goda arbetsvillkor.

Förvaltningens två stora avdelningar är Arbetsmarknadsavdelningen och Vuxenutbildningsavdelningen. Till det finns stödavdelningarna Ledningsstab, HR och kansli, Ekonomi och inköp samt Kommunikation och IT. Tillsammans är vi ca 250 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
På HR- och kansliavdelningen är vi fjorton medarbetare som ansvarar för förvaltningskansliet, HR-frågor och Intern service. Tre av oss arbetar i förvaltningskansliet där fokus är att verka för att företräda förvaltningens myndighetsdel utåt och inåt rörande frågor som diarium, förvaltningsbrevlåda med tillhörande administrativa processer och där vi dagligen rör oss mellan strategiska och operativa frågor. Att arbeta på HR- och kansliavdelningen är roligt. Vi samarbetar nära och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Vi värnar hög professionalism, öppet klimat och humor. Vi söker nu dig som vill berika vår grupp med din person och kompetens.

Rollen som nämndsekreterare kommer ha två inriktningar, den ena som nämndsekreterare där kommer du att arbeta med att ge ett professionellt stöd åt nämnd, förvaltningsledning och handläggare i ärenden som rör förvaltningens verksamhetsområden. I den andra delen av uppdraget du att agera som förvaltningens dataskyddskontakt och administrativt samordnar arbetet med inriktning på GDPR.

I din nämndsekreterarroll kommer du att ansvara för nämndens administration, koordinera och handlägga ärenden åt nämnden och du deltar vid nämndens sammanträden och presidieöverläggningar. I uppdraget ingår att bevaka att ärenden kommer upp för beslut, att granska kvalitet, klarspråk och rättssäkerhet samt att i samråd med ansvarig chef, vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden. Du ansvarar även för diarieföring, bevakning av ärenden, utveckling av nämndsprocessen och övrig samordning av verksamheten. I uppdraget ingår viss tjänstgöring utanför ordinarie arbetstid i samband med presidier och nämnd. Nämndsekreteraruppdraget beräknas uppgå till ca 50% av tjänsten och du arbetar mycket nära förvaltningsdirektören.

I den andra delen av ditt uppdrag är att administrativt samordna arbetet med GDPR på förvaltningen. Inom Arbetsmarknad och vuxenutbildning hanterar vi ett stort antal personuppgifter i olika processer i relation till staden, olika utbildningsaktörer och Arbetsförmedlingen. Din uppgift som GDPR-specialist är att kartlägga, analysera och därefter stödja verksamheten i den fortsätta utvecklingen såväl administrativt som i relation till lagstiftningen.

Du rapporterar till HR- och kanslichefen och du kommer ha ett nära samarbete med våra två dokumentcontrollers.

Ansök redan idag! Vi kommer att arbeta med urval till intervjuer löpande.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har avslutad examen inom juridik eller annan likvärdig akademisk utbildning med tydlig inriktning mot offentlig förvaltning. Du har dokumenterad erfarenhet av nämndarbete och/eller juridiskt arbete inom kommunal eller statlig myndighet. Rollen som nämndsekreterare kräver att du har goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallagen och även kunskaper inom den lagstiftning som relaterar till förvaltningens verksamheter. Kunskaper inom GDPR är synnerhet meriterande.

Vi förutsätter att du att kan organisera och strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Du är en god kommunikatör som uttrycker sig väl i tal och skrift. Genom ditt serviceinriktade och trygga sätt har du en förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du är lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt och du stimuleras av att bidra till en effektiv och kvalitetsmedveten organisation.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi kommer att göra löpande urval och vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess. För att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering använder oss av arbetspsykologisk testning som en del i urvalsarbetet.

Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Vi arbetar aktivt för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att jämställdhet och mångfald bidrar till att utveckla våra verksamheter. Under juni kommer vi att flytta till nya fräscha lokaler på Brogatan 4 i Göteborg.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 augusti 2023

Chefssekreterare sjukhusledningen

Chefssekreterare sjukhusledningen

22 augusti 2023

Chefsassistent

Chefsassistent

21 augusti 2023