Nämndsekreterare till Utbildningskontoret

Nämndsekreterare till Utbildningskontoret

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en politiskt styrd organisation där du är med och planerar, samordnar och utvecklar våra processer kring nämnd- och ärendehantering? Vill du vidareutvecklas i en spännande roll hos oss på utbildningskontoret? Då kan detta vara en roll för dig!

Barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområden omfattar förskola, pedagogisk omsorg, grundskola med fritidshem, grund- och gymnasiesärskola, gymnasieskola, SFI/Vuxenutbildning och elevhälsa. Vi är cirka 1000 medarbetare som arbetar i utbildningskontorets verksamheter.

Administrativa enheten på utbildningskontoret består av tolv medarbetare med en bredd av kompetenser. Arbetsgruppen har ett bra klimat, är samarbetsinriktad och arbetar nära kontorsledningsgruppen. Vår uppgift är att stödja och samordna hemkommunansvaret, huvudmannaskapet och nämndprocessen. Vi har mycket kontakter både externt och internt i organisationen.

Vi söker nu en ny nämndsekreterare till vår arbetsgrupp!

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder dig en varierande roll där du delar din tid mellan uppdragen som nämndsekreterare, registrator och administrativt chefsstöd på utbildningskontoret. Tyngdpunkten kommer att ligga på nämndsekreteraruppgifterna. Du är vår naturliga länk mellan tjänstemän och politiken.

Som nämndsekreterare samordnar du alla delar i nämndprocessen för barn- och utbildningsnämnden samt central samverkan. Det innebär att granska beredningsunderlag och sammanställa handlingar i samband med sammanträden och beredningar samt att skriva, expediera och anslå protokoll. Du har även en rådgivande och vägledande roll vad gäller ärendeprocessen. Möten under kvällstid kan förekomma.

Arbetet som registrator omfattar registratorsuppgifter som ärende- och dokumenthantering, registrering, fördelning av inkomna handlingar, expediering och posthantering. Du ansvarar även för utlämnande av allmänna handlingar samt utbildningskontorets funktionsbrevlåda. Du arbetar stödjande och kvalitetsgranskande till våra verksamheter i frågor som rör diarieföring. Du är även arkivansvarig för barn- och utbildningsnämnden.

I tjänsten ingår också administrativt stöd till utbildningschefen och kontorsledningsgruppen, handlägga enklare ärenden, skriva verkställighets- och delegationsbeslut, GDPR med mera.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• en för uppdraget relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning/politiskt styrd organisation.
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• mycket god vana av att använda IT som ett stöd i arbetet, tex Officepaketet, Teams odyl.
• tidigare erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem.

Vi ser det som meriterande om du har:
• aktuell erfarenhet från liknande arbetsuppgifter i kommun eller annan offentlig förvaltning.
• erfarenhet av att arbeta i LEX.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi värdesätter ett professionellt förhållningssätt och att vi gemensamt bidrar till ett positivt arbetsklimat. Vi vill att du delar kommunens värdegrund om utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Du har stora möjligheter att planera och strukturera upp ditt arbete på egen hand då dina uppgifter bedrivs till stor del självständigt. Detta i sin tur kräver att du är strukturerad, välorganiserad och ansvarstagande. Du arbetar proaktivt, är driven och trivs med att agera spindeln in nätet på vår enhet. Du är flexibel, lösningsfokuserad och ditt positiva förhållningssätt gör dig till en uppskattad samverkanspart både internt och externt. Då en stor del av rollen innebär dokumentation och kommunikation i olika former så ser vi att du är pedagogisk och tydlig i både tal och skrift.

Vi tillämpar löpande urval så du är välkommen in med din ansökan redan idag!


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Utbildningschef Tony Lööw
0152-293 63
HR-specialist Liselotte Flemmingsdotter
0152 291 62

Sammanfattning

Besöksadress

Nygatan 10 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10
Strängnäs, 64580

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024