Personalkonsult

Personalkonsult

Arbetsbeskrivning

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 26000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

I sektor stödfunktioner ingår bl.a. Personal, Ekonomi, Kansli, Fastighet, Information & teknik, Näringsliv, Måltid, Folhälsa och Lokalresursplanering.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en personalkonsult som utifrån ett konsultativt arbetssätt vill stödja chefer i deras personalarbete.

Tjänsten är specialiserad och inriktad mot området hälsa/ohälsa. Stenungsunds kommun arbetar aktivt med arbetsmiljö och hälsa samt att kontinuerligt minska sjuktalen, vilket också är huvuduppdraget i denna tjänst. Du kommer bl.a. att arbeta med:

* Att utveckla metodstödet inom arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet i syfte att skapa ännu mer välmående arbetsplatser med friska medarbetare.

* Utifrån behov hålla internutbildningar inom området, framförallt riktad gentemot chefer och övriga medarbetare.

* Arbeta aktivt med kommunens sjukskrivningsärenden.

* Hålla dig kontinuerligt uppdaterad om externa samarbetsaktörers arbetssätt och utveckla samarbetet med dessa inom området hälsa/ohälsa. Bl.a. med Försäkringskassan, primärvården, företagshälsovården etc.

* Arbeta nära chefer i rehabiliteringsarbetet, med tätt samarbete och regelbundet uppföljning om hur aktiviteterna genomförs och utvecklas.

* Samarbeta och samverka med våra fackliga parter i hur arbetet med hälsa/ohälsa kan utvecklas ytterligare.

* Kartlägga och utreda delar inom området hälsa/ohälsa som behöver belysas och tydliggöras. I det ligger också att följa upp och redovisa nyckeltal inom området.

Vi arbetar i en mycket systemintensiv verksamhet. En betydelsefull del av uppdraget som personalkonsult är att driva och bidra till utvecklingen av stödsystemen så att de används så effektivt som möjligt i syfte att stödja de kommunala verksamheterna inom personalområdet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker en framtida medarbetare som har högskoleexamen som personalvetare. Erfarenhet av personaltjänstemannaarbete i en konsultativ roll är meriterande, gärna ifrån en större arbetsgivare. Det är ett särskilt krav att det finns specifik erfarenhet och/eller kunskap inom området hälsa/ohälsa.

Det är viktigt att du som person är en lagspelare, men att du också är van vid att arbeta självständigt och har förmågan att driva och slutföra uppdrag på ett strukturerat och systematiskt sätt. Du har också förmåga att samordna och ansvara för att hålla ihop aktiviteter där flera olika aktörer är involverade. Det är också viktigt att du är bekväm med moderna verksamhetsdatasystem och ständigt använder dessa som stöd i att utveckla arbetet ytterligare.

En generellt sett god datamognad, en positiv inställning till digitalisering och ett intresse för utveckling av dessa frågor, är en förutsättning för att kunna fungera väl i dessa tjänster.

Du uppskattar att arbeta konsultativt och coachande och är en kommunikativ person som har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Yrkeslivserfarenhet inom personalområdet eller annan erfarenhet eller kunskap som arbetsgivaren prövar likvärdigt.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR- konsult till HR- enheten

HR- konsult till HR- enheten

29 augusti 2023

HR-ADMINISTRATÖR

28 augusti 2023