Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker ett antal Personliga handläggare till våra kontor inom Funktionsnedsättning (Gävle, Sundsvall, Umeå, Luleå, Östersund, Skellefteå)

Ansvar och arbetsuppgifter

Verksamhetsområdet Kundmöte område Nord söker personliga handläggare inom området funktionsnedsättning inom följande inriktningar: assistansersättning, vårdbidrag och handikappersättning.

Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. I många fall sker kontakt och utredning via telefon, men även personliga möten kan vara aktuellt. Vidare ingår det att utreda insatser och kundens behov i samverkan med vårdgivare och andra aktörer.

När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov och som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till assistansersättning.

När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsynsbehov på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de har ett hjälpbehov och har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsterna är tillsvidare, heltid och med tillträde den 1 mars 2017.
Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Enhetschef Carolina Holting: 010-116 7 26. HR-specialist: Ellinor Dervinger 010-114 24 01 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Maria Isberg 010- 111 44 09 Jeanette Johansson 010-111 47 41 och Saco-S: Annelie Edvinsson 010-111 67 06

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 december 2016, märkt med diarienummer 066259-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 november 2016

Liknande jobb


22 september 2016

Personlig handläggare

16 september 2016

9 september 2016