Personligt ombud

Personligt ombud

Arbetsbeskrivning

Vi är Bräcke diakoni.

En pigg och nyfiken 90-plussare med över 50 verksamheter inom områdena hälsovård, funktionshinder och äldreomsorg. Som idéburen stiftelse har vi inga ägare och drivs först och främst av viljan om att göra skillnad, snarare än ekonomisk vinst. Det gör att vi kan tänka med hjärtat först. Idag är vi över 1 200 medarbetare och fortsätter växa och utvecklas. Vi finns på ett flertal orter i Sverige med huvudkontor i Göteborg. 

Vår Personligt Ombudsverksamhet vänder sig till vuxna personer med psykiska funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter för ett fungerande vardagsliv. Vi möter personer med stora behov av vård, rehabilitering, stöd och service och som ofta har eller är i behov av kontakter med flera olika myndigheter och instanser.

Arbetsuppgifter
Som personligt ombud kommer ditt främsta uppdrag vara att tillsammans med den enskilde(uppdragsgivaren) kartlägga och formulera personens behov av t ex. vård, stöd och sysselsättning.

Tillsammans med uppdragsgivaren arbetar du för att hen ska få sina önskemål, behov och lagliga rättigheter tillgodosedda. Ofta består en stor del av arbetet av att stötta uppdragsgivaren i kontakten med myndigheter och övrigt nätverk. Till vår hjälp i vårt dagliga arbete använder vi oss av arbetsmetoderna Empowerment och MI. Utbildning inom dessa metoder är meriterande men inget krav.

I rollen ingår även att identifiera systemfel hos eller mellan olika myndigheter och huvudmän samt att föra fram dessa på olika sätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning t ex psykiatrisköterska, socionom, beteendevetare, socialpedagog, eller arbetsterapeut med en längre tids erfarenhet av målgruppen i ditt tidigare arbetsliv. En förutsättning för arbetet är att du har goda kunskaper om samhällets utbud av vård/stöd/service förmålgruppen och god kännedom om relevant lagstiftning ex SoL, LSS, HSL och lagen om allmän försäkring. Juridiska kunskaper är meriterande.

Rollen ställer krav på självständighet och du behöver kunna fatta egna beslut. Därför är det viktigt att du är självgående och strukturerad. Du besitter en personlig mognad och har förståelse för målgruppen. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.

För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang för målgruppen och tror på människans egen förmåga till förändring. Då det är ett väldigt varierande och flexibelt arbete är det en förutsättning att du är flexibel, initiativrik och har förmåga till nytänkande. Det är av stor vikt att du har en god samarbetsförmåga och att du trivas med att arbeta både enskilt och i grupp. På grund av arbetets karaktär underlättar det om du har en positiv inställning till livet och en gnutta humor.

Villkor
Tjänsten är en allmän visstidsanställning som kan leda till en tillsvidaretjänst. Vi gör urval och intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Har du frågor vänligen kontakta verksamhetschef Anna-Lena Slibar, anna-lena.slibar@brackediakoni.se

Sammanfattning

Liknande jobb


10 april 2024

Personligt ombud

Personligt ombud

5 april 2024

Socionom i Parasoll Personligt ombud

3 april 2024

21 mars 2024