Portföljkoordinator till Näringsdepartementet

Portföljkoordinator till Näringsdepartementet

Arbetsbeskrivning

Gruppen för bolagsanalys och hållbart företagande, Avdelningen för bolag med statligt ägande, Näringsdepartementet
Är du en utbildad ekonom och skicklig kommunikatör i början av din karriär? Nu erbjuder vi en tjänst där du kan utvecklas och bygga erfarenhet inom finansiell analys och portföljhantering. Som medarbetare på Näringsdepartementet får du ett varierat arbete i händelsernas centrum.


Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Bolagsförvaltningen inom Regeringskansliet förvaltar 43 bolag med statligt ägande, exempelvis Vattenfall, LKAB, PostNord, Telia Company, SAS, SJ och Svenska Spel. Bolagen är sammanlagt värda cirka 820 miljarder kronor och sysselsätter cirka 134 000 personer. Staten har ett ansvar att vara en aktiv och professionell ägare. Regeringens övergripande mål för bolagsförvaltningen är att den långsiktiga värdeutvecklingen blir den bästa möjliga och, i förekommande fall, att de särskilt beslutade samhällsuppdragen utförs väl. På avdelningen för bolag med statligt ägande finns experter inom områdena bolagsanalys, förvaltning, hållbart företagande, bolagsjuridik och styrelserekrytering.

Som portföljkoordinator kommer du att arbeta med uppföljning och utvärdering av de statligt ägda bolagen och den statliga bolagsportföljen. Rollen innebär att sammanställa såväl ekonomisk, hållbarhets- som övrig information från portföljbolagen som behövs för att driva verksamheten på avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att samordna och göra olika informationsinsamlingar under året samt kvalitetsgranska och analysera data. Ditt arbete utgör underlag för både intern och extern rapportering och bidrar därmed till såväl en effektiv ägarstyrning som ökad transparens. Du koordinerar och svarar på frågor om bolagen med statligt ägande och portföljen från olika intressenter såsom riksdagen och allmänheten och framställer erforderliga underlag tillsammans med ansvarig handläggare. Du hanterar och koordinerar också utlämningsärenden tillsammans med ansvarig handläggare. I arbetsuppgifterna ingår även att driva utvecklingen av hur avdelningen sammanställer, mäter, följer upp och kommunicerar kring portföljen samt att underhålla processer och tekniska system inom dessa områden. Portföljkoordinatorn arbetsleds av portföljcontroller och sker i nära samarbete med denne samt med övriga medarbetare på avdelningen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.


Din bakgrund
Vi utgår från att du har en ekonomisk högskoleexamen, exempelvis inom företagsekonomi, nationalekonomi eller industriell ekonomi. Vidare ser vi att du har något års erfarenhet av att ha arbetat inom ekonomi som ekonomiassistent eller motsvarande och trivs med administrativa uppgifter.
Vi ser även att god kompetens och erfarenhet av att ha arbetat med kommunikation är meriterande i allmänhet och att skriva texter och skapa professionella presentationer är meriterande i synnerhet. Vidare behöver du ha erfarenhet av och känna dig bekväm med att arbeta i Excel.
Vi tror att du som söker har stort intresse av samhällsekonomiska frågor och av policyfrågor relaterade till bolagsstyrning.


Dina egenskaper
Som person är du professionell, med hög grad av personlig mognad. Du är självgående och planerar, strukturerar samt driver ditt arbete framåt. Du har lätt för att samarbeta med andra människor och tar lätt till dig ny information samt nya arbetsuppgifter. Vidare har du ett klart mål och resultatfokus i ditt arbetsutövande och behärskar balansen mellan hög grad av kvalitet och noggrannhet med förståelsen för vad som är tillräckligt bra. Du har förmåga att växla tempo ifall nya skyndsamma arbetsuppgifter behöver prioriteras.

En av dina viktigaste personliga egenskaper är din proaktivitet. Du ser till att ta tag i nya uppgifter samt hjälpa till att avlasta om behov dyker upp.


Övrigt
Placeringsort Stockholm med möjlighet att arbeta på distans upp till fyrtio procent om arbetet tillåter.
En obligatorisk säkerhetsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.


Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta Per Lundkvist som är gruppchef, på telefon 08-405 42 62. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Daniel Johansson Falk på 076-133 48 49. Fackliga kontaktpersoner är Susanne Adlercreutz för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 3:e november


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Näringsdepartementet, som är ett av elva departement, har ansvar för frågor som rör bolag med statligt ägande, näringsliv, innovation, landsbygd, livsmedel och regional tillväxt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 oktober 2022
  • Ansök senast: 3 november 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024