OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga. Vi jobbar tillsammans mot vår vision: alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.
Trafikverkets it-organisation har ett helhetsansvar för all it och telekom inom myndigheten, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om. Som medarbetare får du möjlighet att bidra och utvecklas i vår verksamhet inom många olika roller och befattningar. Du får vara med och forma framtidens transportsystem där it får en allt större betydelse. Vi jobbar brett inom hela IT-området i intressanta samarbeten och partnerskap med branschledande organisationer och myndigheter för att skapa bästa möjliga nytta för samhällsmedborgaren.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som processmanager IT kommer du arbeta som både Change Manager och som processförvaltare, vilket innebär att du kommer ha ansvaret för att förvalta Trafikverket it-produktionssättningsprocess.
Syftet med processen/rollen är att it-incidenter inte ska orsakas av genomförda it-ändringar samt att den verksamhetspåverkan som uppstår under genomförandet av produktionssättningar minimeras.
Som Change Manager ansvarar du för att:
- säkerställa att it-ändringar i it-produktionsmiljön uppfyller gällande kvalitetskrav och synkroniseras med andra ändringar
- informera och kommunicera ut till hela Trafikverket vid produktionssättningar som har stor påverkan
- följa upp det operativa arbetet som utförs inom processen för att säkerställa efterlevnad.
och som processförvaltare ansvarar du för att:
- fånga krav och förbättringsbehov och arbeta med ständiga förbättringar av arbetssätt och stödsystem
- uppdatera och tillgängliggöra dokumentation och information om arbetssätt med tillhörande stödsystem
- genomföra utbildningar och tillhandahålla support och expertstöd.
Vi söker dig som har it-teknisk universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120 p) alternativt utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Arbetsuppgifterna kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har kunskap om ITIL, PM3 och Trafikverkets tillämpning av denna förvaltningsmodell, erfarenhet av att agera som Change Manager samt att du har erfarenhet och kunskap om metoder för processutveckling.
Arbetet kräver att du som person har ledarförmåga, är ansvarstagande och har mycket god förmåga att samarbeta. Andra viktiga egenskaper är att du är lyhörd, noggrann, analyserande och har hög administrativ förmåga.
Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089