Professor i Visuellt lärande och kommunikation

Professor i Visuellt lärande och kommunikation

Arbetsbeskrivning

Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!

Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn

Linköpings universitet ledigförklarar en anställning som Professor i Visuellt lärande och kommunikation 

Arbetsuppgifter
I en lärares arbetsuppgifter får ingå att ha hand om utbildning eller forskning samt administrativt arbete. Till en lärares uppgifter hör också att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för arbetet. Innehavare av anställning som professor ska medverka i undervisning inom utbildning på grund-, avancerad- och forskarnivå, på såväl svenska som engelska.

För att stärka den didaktiska forskningen i anslutning till begreppet Exploranation inrättar LiU en professur inom området. Professuren är en fakultetsövergripande satsning mellan institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN) och institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL). Ämnet bygger på både en teoretisk och empirisk bas, både kvalitativt och kvantitativt, och samspelet däremellan. Exempel på detta återfinns inom studier av publika installationer som bygger på visualisering vid Visualiseringscenter. Området befinner sig också i både en nationell och internationell kontext med ett stort antal möjliga aktörer för samverkan. Uppdraget är att:

Bedriva egen forskning inom området med betoning på användning av visualisering för vetenskapskommunikation i publika miljöer.
1. Bedriva egen forskning inom området med betoning på användning av visualisering för vetenskapskommunikation i 
    publika miljöer.
2. Handleda doktorander inom området och erbjuda forskarutbildningskurser i huvudsak vid ITN och IBL.
3. Skapa och leda en internationellt konkurrenskraftig gränsöverskridande forskningsmiljö som samverkar med andra
    relevanta miljöer vid ITN och IBL, samt utgöra bryggan för dessa till Visualiseringscentrets övriga forskning och publika
    verksamhet.
4. Inneha områdesansvar för enheten för visuellt lärande och kommunikation vid LiU/ITN, vilket medför ansvar för ett flertal
    forskare/lärare, doktorander och tekniker.
5. Vara vetenskaplig ledare för uppbyggnad och drift av laboratoriet för Exploranation.
6. Vara vetenskaplig ledare för verksamheten inom licentiatforskarskolan FontD

Behörighet
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.

Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning som professor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten.

Vetenskaplig skicklighet visas genom egen forskning som resulterat i vetenskaplig publicering, genom planering och ledning av forskning och forskarutbildning samt genom förmåga att erhålla forskningsanslag. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver visas genom förmåga att i forskning uppnå resultat genom samverkan med andra forskare samt genom förmåga att informera om forskning. Högst värderas dokumenterad didaktisk forskning och tillämpning inom (bio)kemi, biologi och nano och användning av multimodal interaktion t.ex. haptiska instrument och storskaliga displayer. Även erfarenhet av forskning inom nya områden med hög samhällsrelevans som t.ex. AI och klimatförändring och deras roll inom lärande och kommunikation ges hög prioritet. Erfarenheter av forskning kring skolans ämnesundervisning är en fördel.

Pedagogisk skicklighet visas genom förmåga att förmedla relevanta kunskaper och färdigheter, aktivera studenter till eget lärande, skapa engagemang och intresse för ämnesområdet samt förmåga att strukturera och organisera såväl innehåll som arbetsformer i relation till ämnesområdets mål. Därtill ska pedagogisk skicklighet visas genom förmåga att bidra till utveckling och förnyelse av utbildning samt förmåga att reflektera över den egna lärargärningen.

Se annons på LiUs hemsida för ytterligare bedömningsgrunder. 

Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande

För mer information om anställningen:
https://liu.se/jobba-pa-liu/lediga-jobb


Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 januari 2021
  • Ansök senast: 23 februari 2021

Liknande jobb


Biträdande professor i Fysikalisk kemi

Biträdande professor i Fysikalisk kemi

8 april 2024

DIRECTOR Of the Beijer Institute

DIRECTOR Of the Beijer Institute

3 april 2024

Biträdande professor i informationssystem

Biträdande professor i informationssystem

28 mars 2024