Redovisningsekonom

Redovisningsekonom

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Brinner du för redovisning och är intresserad av att vidareutveckla våra system och se morgondagens lösningar? Är du intresserad av en roll där du får arbeta nära verksamheten i både i det dagliga ekonomiadminisrativa arbetet men även i utvecklingsarbete? Då är detta rollen för dig!

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som redovisningsekonom är placerad under redovisningschefen.

Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningsförvaltningen och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens ekonomiprocesser.

Vi söker en nyfiken och ambitiös ekonom med ett strukturerat arbetssätt som har ett stort intresse för redovisningsfrågor och ekonomisystem. Du drivs av att utveckla processer, är initiativrik, uppnår resultat och har förmågan att väga samman komplex information. Samarbete på alla nivåer tillsammans med god service och personlig integritet är en självklarhet för dig.


ARBETSUPPGIFTER
Som ekonom kommer du arbeta med kvalitetssäkring och utveckling av kommunens redovisning och ekonomisystem samt dokumentation av system och rutiner. Du kommer även att medverka vid årsbokslut och delårsbokslut. Vi är inne i en tid av förändring och vi vill att du ska vara öppen för att arbeta med och utveckla alla inom enheten förekommande arbetsuppgifter. Du kommer bland annat att arbeta med löpande redovisning och ekonomiadministration, anläggningsredovisning, avstämningar, statistik, analyser och utredningar.

Redovisningsenheten är en del av kommunens centrala ekonomi- och upphandlingsavdelning som har det övergripande ansvaret för kommunens löpande redovisning, ekonomisystem, bank- och finansfrågor, internkontroll, bolagsfrågor, stiftelser samt årsbokslut och delårsbokslut. Vi är nio personer som arbetar på enheten.

Arbetet sker både i befintliga strukturer, i utredningsform och projektform och du förväntas kunna leda arbete mot det gemensamma bästa. Tjänsten är bred och fokuserad på både det löpande men även utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag! Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du förväntas ta egna initiativ till förbättringar, var självgående och ha en stor portion driv.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har en högskoleexamen eller motsvarande utbildning med företagsekonomisk inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du helst har något/några års erfarenhet av redovisning och bokslutsarbete i en större organisation. Fördjupade kunskaper inom redovisningsfrågor är meriterande.

Du har goda IT-kunskaper och goda kunskaper i Officepaketet, bland annat Excel. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i det svenska språket och vi ser gärna att du har vana av att skriva instruktioner och rutinbeskrivningar.

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk men också att du är flexibel, ansvarstagande och prestigelös. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna, samtidigt som du är strukturerad och kan hitta långsiktigt hållbara processer/arbetssätt. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden.

Eftersom du kommer att arbeta i flera av kommunens ekonomiprocesser behöver du uppskatta att ha en varierad vardag och händelserik.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024