OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har i uppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare och rekommendera en lösning av tvisten. I uppgiften ingår att verka för att parterna kommer överens. Myndigheten ska även fullgöra de uppgifter som alternativa tvistlösningsorgan har enligt EU:s förordning om tvistlösning online vid konsumenttvister. Myndigheten ska också informera konsumenter och näringsidkare om myndighetens praxis, stödja den kommunala konsumentverksamhetens hantering av tvister genom utbildning och information, och genomföra förtroendeskapande åtgärder i förhållande till näringslivet.
Myndigheten ligger i Stockholm och har ca 50 anställda.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare med
• jur. kand och domarerfarenhet,
• goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• goda kunskaper i svenska och engelska.
Du ska också ha förmåga att
• vara drivande och resultatorienterad,
• engagera och motivera medarbetare,
• kommunicera, samverka och företräda myndigheten på ett tydligt, engagerat och förtroendeingivande sätt, såväl internt som externt,
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning,
• leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av arbete med civilrättslig lagstiftning,
• erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller på myndighet,
• erfarenhet att som chef på högre ledningsnivå leda verksamhet inom statsförvaltningen,
• erfarenhet av att leda strategiska förändrings- och utvecklingsarbeten,
• kunskaper om konsumentfrågor,
• kunskaper om EU:s regelverk.
Övrigt
Du måste vara svensk medborgare för att kunna utnämnas till ordförande och chef för Allmänna reklamationsnämnden.
Mer information
Mer information om befattningen lämnas av statssekreterare Ulf Holm och enhetschefen Sophie Nordström. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Karin Hjalmarsson eller Frida Ragnhäll, kansliet för chefsförsörjning av myndighetschefer. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 1000.
Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.
Intresseanmälan
Välkommen med din skriftliga intresseanmälan inklusive cv senast den 9 februari till Finansdepartementet, 103 33 Stockholm. Skicka anmälan i ett kuvert märkt med referensnummer Fi2018/00124/KO. Ange din postadress och ditt telefonnummer i intresseanmälan.
En bekräftelse på att vi har mottagit din intresseanmälan skickas till dig efter sista ansökningsdag.
Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35