Risk Manager till Länsförsäkringar Jämtland & Norrbotten

Risk Manager till Länsförsäkringar Jämtland & Norrbotten

Arbetsbeskrivning

Länsförsäkringar Jämtland är ett lokalt och självständigt företag i länsförsäkringsgruppen, och vi ägs av våra kunder. Vi är länets ledande försäkringsbolag och vi växer på bankmarknaden. Våra kunder är privatpersoner, företagare och lantbrukare. Vi är totalt 140 medarbetare och våra kontor finns i Östersund, Vemdalen och Åre. Eftersom vi är kundägda och lokala är det självklart för oss att ge bra kundservice och ha ett stort engagemang i länets framtid och utveckling.

Vill du arbeta i ett kundägt bolag med en hög utvecklingstakt och ett stort fokus på kundupplevelsen och medarbetarupplevelsen?

Riskhanteringsfunktionen är en central funktion med uppgift att övervaka och analysera utvecklingen av företagets risker samt ge stöd och råd till vd, styrelse och verksamheten i riskhanteringsfrågor. Uppdraget innefattar både Länsförsäkringar Jämtland och Länsförsäkringar Norrbotten. Riskhanteringsfunktionen är organisatoriskt direkt underställd vd.

I rollen ansvarar du för riskhanteringsfunktionens arbetsuppgifter och rapporterar till vd, styrelsen och revisionsutskottet. Du bidrar aktivt till att skapa en proaktiv och sund riskkultur inom företaget och arbetar operativt för att riskkulturen överensstämmer med styrelsens fastställda strategi inom området. Rollen innebär arbete inom en rad olika riskområden med så väl kvalitativa som kvantitativa uppgifter och omfattar övergripande:

* identifiera, mäta och övervaka risker som är förknippad med verksamheten
* implementera, övervaka och kontrollera internt fastställda regler avseende riskhantering och internkontroll
* tillsammans med verksamheten genomföra riskanalyser på processer eller i samband med verksamhetsförändringar
* ge råd och stöd till affärsverksamheten i frågor rörande riskhantering
* löpande analysera och rapportera företagets risker till vd, styrelse och dess utskott
* löpande analysera och övervaka företagets kapitalkrav
* delta i företagets interna risk och kapitalutvärderingsprocess
* delta aktivt i företagets kvantitativa och kvalitativa rapporteringar till Finansinspektionen
* utbilda verksamheten, företagsledning och styrelse i riskrelaterade frågor och regelverk

Rollen innebär ett nära samarbete med försäkringsverksamheten, kapitalförvaltningen och ekonomigruppen samt deltagande i olika projekt med syfte att stödja verksamheten i riskhanteringsfrågor.

Vem är du?
Du har en akademisk examen och flerårig erfarenhet inom riskhantering från försäkring, bank eller annan finansiell verksamhet. Du kommer att lämplighetsprövas av Finansinspektionen. Tidigare erfarenhet av arbete med riskhantering och Solvens II regelverket är meriterande samt erfarenhet från arbete med företagsledning och styrelser. Du kan ha arbetat som controller eller internrevisor med intresse för riskfrågor.

Du har en god pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Som person är du driven, leveransinriktad, affärsorienterad och kan arbeta självständigt. Då du kommer arbeta nära verksamheten är det viktigt att du är prestigelös, kommunikativ och kan anpassa ditt förhållningssätt beroende på vem du pratar med. Vi söker dig som har hög integritet, är flexibel och har en positiv inställning samt gillar att arbeta i ett högt tempo med ibland korta ledtider.

För oss är det viktigt med jämställdhet och mångfald och därför vill vi att du är med och bidrar till en inkluderande kultur. Det är också givet att du, precis som vi, tycker att hållbarhet är viktigt. Självklart känner du igen dig i vår värdegrund: Hållbara, engagerade och modiga.

Villkor
Tjänsten är tillsvidare och på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är placerad på kontoret i Östersund eller på kontoret i Luleå och innebär att du arbetar med båda regionernas riskfrågor.

Anställningsvillkor
Heltid och tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Vill du veta mer?
Hör gärna av dig till rekryteringskonsult Rosmari Hagström på rosmari.hagstrom@se.experis.com eller via 073-028 70 40. Du söker tjänsten genom att registrera dina kontaktuppgifter och laddar upp ditt svenska CV (innehållande personligt brev och meritförteckning) senast den 23 augusti.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ola Rörborn
063-19 34 14
Jan Persson
063-19 33 89
Annika Johnson
063-19 33 28
Lars Rådström
063-19 33 12
Helena Blomé
0647-507 43
Gruppchef privatförsäkring Patrik Månsson
063-193321
Personalchef Tomas Tandberg
063-193469
Annika Johnson
063-193328
Gruppchef säljstöd försäkring Nina Olausson
063-19 33 35
Personalchef Tomas Tandberg
063-19 34 69

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsförsäkringar Jämtland
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juli 2020
  • Ansök senast: 31 augusti 2020

Besöksadress

Prästgatan 18
ÖSTERSUND

Postadress

Box 367
ÖSTERSUND, 83125

Liknande jobb


18 april 2024

Investeringscontroller för Mariestads kommunkoncern

Investeringscontroller för Mariestads kommunkoncern

10 april 2024