OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du kunnig inom området inkomstskatt för juridiska personer och vill vara samordnare inom sakområdet? Vill du använda din förmåga till att skapa samhällsnytta? Som samordnare hos oss erbjuds du ett omväxlande och utmanande arbete.
Om jobbet
Som samordnare skapar du förutsättningar för controllerenheten och storföretagsavdelningen att planera, samordna och utveckla verksamhetens arbete som berör de kunder som avdelningen ansvarar för. Du kommer att arbeta i en grupp vars uppdrag är att hjälpa avdelningen att bidra till Skatteverkets uppdrag och strategiska riktning.
Arbetet kan bestå av alltifrån att ta fram risker, urval, gemensamma arbetssätt och strukturer till att bidra till remisser, uppföljning och samverka med andra avdelningar.
Uppdraget ställer stora krav på samverkan inom avdelningen men också med andra avdelningar. Eftersom vi lever i en värld som ständigt förändras är det viktigt att du gillar och har förmåga att driva förändringsarbete.
Storföretagsavdelningen ansvarar för en stor del av skattebasen genom ansvaret för skattehantering avseende de allra största företagen i Sverige och de finansiella företag som står under finansinspektionens tillsyn. Vi ansvarar dessutom för all hantering av punktskatt, offentliga aktörer, skattebrottsenheten samt beskattning av utländska företag verksamma i Sverige.
Du kommer att tillhöra controllerenheten på storföretagsavdelningen. Controllerenheten arbetar med analys, planering, uppföljning, kvalitet och utveckling. På enheten är vi ca 55 kollegor som är fördelade på tre sektioner. Placeringsort är Solna, Göteborg, Malmö, Jönköping eller Örebro.
Vi erbjuder flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- kunna se både helheten och viktiga detaljer
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flera års erfarenhet av arbete inom Skatteverkets beskattningsverksamhet
- aktuell erfarenhet från arbete med inkomstskatt för stora företag
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av internationella beskattningsfrågor samt av att planera, leda eller utveckla verksamhet, så som samordnare, chef eller verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap
På https://skatteverket.varbi.com/center/tool/position/404152/edit/tab:1/skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.