Sektionschef till Västra Sörmland

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen Västra Sörmland verkar inom kommunerna Katrineholm, Flen och Vingåker. Våra arbetsställen är förlagda till Flen och Katrineholm. I Vingåker bedrivs verksamhet mobilt och på distans genom våra digitala kanaler. Arbetsförmedlingen leds av en arbetsförmedlingschef och fem sektionschefer. Totalt arbetar ca 90 medarbetare inom området.

Arbetsförmedlingen har påbörjat ett omfattande och viktigt förnyelsearbete, som bland annat syftar till att höja förtroendet för myndigheten. Vår verksamhet utgår från en gemensam och styrande värdegrund som bygger på professionalitet, inspiration och förtroende. Arbetsförmedlingens vision lyder Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa. Visionen är i vardagen en vägvisare som utmanar, engagerar och motiverar. Tillsammans med värdegrunden sätter visionen ord på den samhällsnytta som arbetsförmedlingen har till uppgift att skapa.

Arbetsuppgifter

Som sektionschef inom arbetsförmedlingen är du en förebild för vår värdegrund, skapar gemensamma målbilder, frigör handlingskraft, utmanar, uppmuntrar och synliggör. Du ska ha förmåga att anamma arbetsförmedlingens ledningsfilosofi som bland annat innebär att du förväntas leda, stödja och coacha dina medarbetare genom att engagera och utmana dem att ständigt utveckla sig själva och verksamheten. Du förväntas också att i ledningsgruppen samarbeta och bidra till utveckling av verksamheten utifrån helhetens behov på olika nivåer vad gäller utmaningar och förutsättningar.

Din huvuduppgift är att i den operativa verksamheten tillsammans med 15-20 medarbetare skapa förutsättningar för att klara vårt uppdrag och samtidigt befästa ett gott och utvecklande arbetsklimat. Som chef står du för långsiktighet, uthållighet och kontinuitet. Du värderar medarbetarna som din viktigaste resurs och du ser medarbetarens behov av utveckling och strävan att växa. Chefsrollen är en förtroendeställning. Du ska som chef vara en god företrädare för myndigheten, internt och externt samt för medarbetarna.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor och lämplighet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har följande kvalifikationer:


• Erfarenhet från arbete som chef i kundnära verksamhet inom arbetsförmedlingen
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle
• Goda kunskaper i skriftlig och muntlig framställning
• God pedagogisk och analytisk förmåga
• B-körkort

Utöver dessa kvalifikationer ser vi att du har förmåga


• Att driva frågor framåt och åstadkomma resultat trots förändringar internt och i omvärlden
• Att samarbeta internt och externt, skapa goda relationer och ha kundfokus
• Att omsätta uppdrag och mål i konkreta insatser och resultat
• Att prioritera, fatta beslut, ta ansvar för fattade beslut i en komplex verksamhet
• Att inspirera till arbetsglädje, engagemang och ansvarstagande, vilket även återspeglas i ditt eget förhållningssätt och personliga egenskaper

Meriterande


• Kunskap om det arbetsmarknadspolitiska uppdraget och om arbetsförmedlingens verksamhet och mål genom samarbete med arbetsförmedlingen

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 oktober 2016 märkt med diarienummer Af-2016/0030 7711. Du söker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan och bifogar ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten. Vi vill också att du svarar på ett antal frågor i samband med din ansökan. Intervjuer planeras preliminärt till 9 och 10 november.

Övrigt Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Tillträde våren 2017, enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Förtroendearbetstid gäller.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuellt
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 11 oktober 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


10 mars 2023

Verksamhetschef Arbetsmarknadsenheten

11 november 2022

15 september 2022

Enhetschef Verksamhetsutveckling, VO Direkt

Enhetschef Verksamhetsutveckling, VO Direkt

31 mars 2021