Senior product marketing manager (produktchef) - Nordics

Senior product marketing manager (produktchef) - Nordics

Arbetsbeskrivning

De'Longhi Scandinavia AB är en del av italienska De'Longhi Group och har varit verksamt i Norden sedan 2013. De'Longhi Group är ett av världens ledande företag inom hushållsindustrin och äger varumärkena De'Longhi, Kenwood och Braun hushållsprodukter. De’Longhi Scandinavia's kontor ligger i Stockholm.
Kort om de tre varumärkena:
De'Longhi
De’Longhi erbjuder innovativa apparater inom kaffe, inneklimat, städning och matlagning. De’Longhi’s kärnfokus ligger inom kaffemaskiner, vilket har bidragit till att varumärket är världsledande inom denna kategori.
Kenwood
Kenwoods prisbelönta produkter drivs av kvalitet, innovation och design. Detta brittiska varumärke grundades 1947 av Kenneth Wood och har snabbt blivit en respekterad global ledare inom hushållsassistenter och matberedare. Kenwood har ambitionen att vara det mest älskade varumärket inom matberedning och bakning.
Braun hushållsprodukter
Braun firade nyss 100 årsjubilieum (2021) och är världsledande inom kategorin stavmixrar. Braun växer kontinuerligt inom matlagnings- och strykningssegmenten.


Nu söker vi en entusiastisk och ambitiös produktchef till Braun hushållsprodukter.
Vill du jobba i en spännande organisation där du har möjlighet att göra skillnad varje dag, i en miljö där lagarbete och inkludering leder vägen framåt? Är du en produktchef med erfarenhet från hemelektronikbranschen. I De’Longhi Scandinavia välkomnas du till en organisation som jobbar snabbt och flexibelt, men som samtidigt strävar mot att ha den högsta marknadsföringsnivån i branschen. Varje anställd är viktig för företagets framgång och du kommer att kunna påverka ditt arbete. Tjänsten är baserad i Stockholm, Sverige.
Summering
I din roll som produktchef har du ansvar för en portfolio av Braun hushållsprodukter, och arbetar främst med produkter inom matberedning och kaffe, men har även ansvar för andra kategorier så som strykjärn. Du arbetar operativt med hela marknadsmixen (främst i butik, digitalt, PR och sociala medier) för att öka kännedomen om Braun och varumärkets produkter. Detta med ett fokus på att driva försäljning och bygga ett starkt och livskraftigt varumärke. Du är expert på dina produkter och agerar som den centrala informationspunkten för det breda teamet (sälj, backoffice, Braun’s globala team, byråer).

Huvudsakliga uppgifter
1. Product management:
- Ansvar för P&L för den givna produktkategorin
- Nordiskt produktsortimentet, kanalstrategi,
prissättning, forecasting, produktlansering från A-Z
- Förstå och analysera marknaden genom att utföra regelbundna uppföljningar av marknadsdata (GfK), försäljningsdata, 12 månaders rullande forecasting
2. Shopper/trade marketing:
- Optimering av gemensamma marknadsplaner och aktiveringar med kunder
- Ansvarig för alla konsumentkontaktpunkter i butik, det vill säga både varumärkets och produkternas närvaro i handeln (on- och off-line). Detta innebär POS, shop in shops mm
- Mässor: Ansvarig för varumärkets synlighet, produktfokus och innehåll för mässor.
3. Varumärkeskommunikation:
Ansvarig för den strategiska planeringen och genomförandet av investeringarna för både varumärke och produkter – ATL och BTL
Att känna till och förstå målgruppen
4. Digital marknadsföring:
Ansvarig för varumärkets digitala ekosystem (inkl. e-handel och SoMe)

Kvalifikationer
Personen vi söker efter har en gedigen erfarenhet av att arbeta som produktchef inom hemelektronikbranschen eller FMCG. Du har erfarenhet från att arbeta operationellt med marknadsföring och du är van vid att planera, driva och följa upp kampanjer i butik eller digitalt. Du är välorganiserad och kan jobba med flera projekt samtidigt, med förmågan att balansera din arbetsbelastning på ett hållbart sätt.

Du har en relevant utbildning inom marknadsföring och/eller kommunikation, minst på kandidatnivå.

Du har gärna något av de nordiska språken som modersmål och pratar flytande engelska.

Som person är du entusiastisk, positiv och flexibel. Du ger dig inte, men du vet när det är dags att sluta driva på. Du har en naturlig förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med dina kollegor, och sätter lagarbetet framför egot. Du är strukturerad i ditt arbete och är van vid att prioritera, men kan ändra dina prioriteringar vid behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dé Longhi Scandinavia AB Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 juni 2022
  • Ansök senast: 11 juli 2022

Postadress

Kammakargatan 7
Stockholm, 11140

Liknande jobb


Digital Marketing Manager

Digital Marketing Manager

22 maj 2023

Portfolio Manager

Portfolio Manager

17 maj 2023