Skolpsykolog till ESS-gymnasiet

Skolpsykolog till ESS-gymnasiet

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
ESS-gymnasiet är en gymnasieskola med specialpedagogisk profil, "precis som alla andra skolor fast på ett helt annat sätt".

Vi har totalt ca 320 elever och är ca 65 i personalen. Vi erbjuder utbildning på det samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteendevetenskap (SA-BET) samt på introduktionsprogrammet med inriktning individuellt alternativ (IMA) med olika profiler (IMA-AST, IMA-SPP, IMA). Vår målgrupp är främst elever, oavsett program, med olika funktionsvariationer mellan 16-19 år.

Vi är en skola men bedriver vår verksamhet i olika lokaler runt om i Stockholm. Våra lokaler och lärmiljöer är anpassade för våra elevers behov. Vi finns på Campus Åsö (ca 200 elever) samt i Vällingby (ca 80 elever) och i Liljeholmen (ca 60 elever). Vi ansvarar även för sjukhusundervisningen på 5 olika sjukhusskolor i Stockholms stad. Skolan leds av en rektor, två biträdande rektorer och en administrativ chef. Vi har en hög förväntan för att eleverna vill lära sig och att de ska kunna utvecklas för att nå sina mål. Samarbete, bemötande och relationsbyggandet är således centralt för oss.

Vi som arbetar på ESS vill göra skillnad! Vårt kollegium är mycket kompetent med lång och bred erfarenhet av att undervisa elever i behov av extra anpassningar och stöd för att lyckas med sina studier. Våra lärare är organiserade i ämnesövergripande arbetslag kring en gemensam grupp elever på något av våra program. Förutom att undervisa är våra lärare mentorer. Vi har i nuläget två arbetslag för det samhällsvetenskapliga programmet, ett arbetslag för IMA-AST , ett arbetslag för IMA i Vällingby, ett arbetslag för IMA i Liljeholmen och ett arbetslag för lärarna på sjukhusskolorna. Vi är en personaltät skola och undervisningen möjliggör färre antal elever per lärare i jämförelse med andra skolor.

Vårt fokus för nästa läsår handlar i stora drag om att utveckla undervisningen för ökat lärande i linje med vår specialpedagogiska profil. I detta är alla, oavsett befattning och uppdrag på skolan, viktiga.

En nyckel till framgång är att elevhälsans personal samarbetar tvärprofessionellt kring eleverna utifrån ett hälsofrämjande och förebyggande arbetssätt för alla elever på skolan, oavsett program och enhet ska lyckas med sina studier. Vi värdesätter relationer med våra elever men även med våra elevers vårdnadshavare och andra instanser såsom socialtjänsten, psykiatrin och andra aktörer som kan vara viktiga för elevens välmående utanför skolan. Vårt elevhälsoteam består idag av två specialpedagoger, två studie-och yrkesvägledare, en skolkurator, en skolsköterska och en skolpsykolog. EHT leds av rektor och två biträdande rektorer. Rektor är närmsta chef för samtliga i elevhälsoteamet. Förutom att hitta ny skolpsykolog planerar vi att rekrytera ytterligare en skolkurator och skollogoped.

Arbetsbeskrivning
Är du den vi letar efter? Vår nuvarande skolpsykolog går i pension till hösten. Förutom att matcha beskrivning och kraven ovan vill vi hitta dig med tidigare erfarenhet av att arbeta som skolpsykolog eller annan befattning inom skola eller som psykolog i nära anknytning till skola. Du som söker ska se dig som en betydelsefull del av elevhälsoteamets gemensamma arbete för skolan samt i arbetslaget med undervisande pedagoger, där erfarenhetsutbyte och samarbete sker. Vi ser gärna att du har erfarenhet av gymnasiet och god kännedom om introduktionsprogrammet med inriktning individuellt alternativ - AST - ungdomar inom autismspektrumet. I tjänsten ingår bland annat att:

- Ansvara för att ge psykologisk handledning och konsultation till personal i skolan. - Ansvara för stöd till elever och föräldrar.

- Arbeta med kris- och katastrofhantering och konfliktlösning. - Ge handledning och stöd till skolledning i frågor som rör organisation, grupper, resurser och hantering av enskilda elevärenden

- Ansvara för och vid behov genomföra psykologiska utredningar, diagnostik och bedömning, ge råd och förslag till insatser, uppföljning och utvärdering, samt remitterar vid behov till vidare utredning/behandling.

- Arbeta med förebyggande arbete och med utvecklingsarbete i skolan. - Ansvarig för journalföring enl Journalföringslagen.

Du ska ha goda samarbetsförmågor, självinsikt, vara öppen, flexibel och lyhörd. Vidare vill vi att du:

- har kunskap och erfarenhet av arbete med elever, speciellt elever i behov av särskilt stöd med en grundläggande kompetens/kunskap inom NPF/elever med olika funktionsvariationer

- har en mycket god analytisk förmåga, vara kreativ och ha initiativförmåga. är stresstålig. kan tillämpa ett terapeutiskt förhållningssätt, dvs har förmåga att kunna ta emot och härbärgera ångest och oro samt förmedla trygghet och visa empati.

- kan hantera grupprocesser och leda grupper, kunna hantera kris och konflikter. har förmåga att översätta och anpassa teoretisk kunskap till praktisk tillämpning.

- är systematisk och noggrann samt tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt vid användandet av test och utredningsmaterial.

- har förmåga att arbeta i team och att samarbeta med andra verksamheter samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, analogt och digitalt.

Rätt kandidat måste vara öppen för att arbeta på olika enheter inom ESS-gymnasiet olika dagar i veckan samt eventuellt vid behov och ök med rektor, kunna anlitas i rådgivande syfte till elevhälsoteam som ingår i det gymnasieområde ESS-gymnasiet tillhör.

Kvalifikationer
Psykologexamen (5-årig utbildning vid Universitet) samt ett års praktiktjänstgöring , PTP. Legitimation utfärdas av Socialstyrelsen (efter psykologexamen och godkänd PTP). God kännedom om skolans organisation och styrdokument, ingående kunskap om relevanta lagar och förordningar.



Övrigt
Inför urval till intervju lägger vi stor vikt kring att du tydligt i ditt brev anger varför du vill arbeta just på ESS-gymnasiet och vad du tror att du skulle kunna bidra med. Intervju kommer att ledas av rektor, biträdande rektorer och medarbetare i elevhälsoteamet tillsammans. Om du istället för att bifoga ett brev vill göra en digital presentation i videoformat är detta välkommet.

Läs mer om vår skola och vårt arbetssätt på ESS-gymnasiet på www.essgymnasiet.stockholm.se

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Skolpsykolog till central barn- och elevhälsa

Skolpsykolog till central barn- och elevhälsa

4 oktober 2023

Skolpsykolog till rektorsområde Anderslöv/Alstad

Skolpsykolog till rektorsområde Anderslöv/Alstad

28 september 2023

Skolpsykolog, Centrala elevhälsan Boden

Skolpsykolog, Centrala elevhälsan Boden

14 september 2023