Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.

ENHETEN FÖR EKONOMISKT BISTÅND är en av sex enheter inom individ- och familjeomsorgen. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning kopplat till ekonomiskt bistånd inklusive förmedlingsmedel/egna medel, FuT, dödsboanmälningar, dödsboförvaltning samt budget- och skuldrådgivning. Vi arbetar tätt tillsammans med övriga enheter för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra brukare och klienter.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning

Socialsekreterare har ett viktigt uppdrag med en utsatt roll – därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna – för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar. Vi följer kontinuerligt upp arbetsbelastningen för att den ska kännas rimlig. För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas.

Verksamheten vänder sig till personer som helt eller delvis saknar egen försörjning, inom alla målgrupper. En självklar och viktig del av arbetet är handläggning av ansökningar och den medföljande myndighetsutövningen, där noggrannhet och rättssäkerhet är av största vikt.

Vårt långsiktiga mål är att stärka den enskildes möjligheter till självförsörjning och vi lägger därför stor vikt vid det motiverande arbetet. Enheten arbetar aktivt för att möjliggöra att ett stort fokus kan läggas på mötet med klienten och andra samarbetspartners. Exempelvis ser vi för tillfället över möjligheterna att drastiskt minska administration och detaljkontroller till fördel för förändringsarbetet.

För oss är ett aktivt medarbetarskap, där du tar ansvar för ditt eget arbete och verksamhetens utveckling, en självklarhet.

Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande arbete där du har stor möjlighet att påverka både människors liv och verksamheten du arbetar i.

Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:


• Ha en akademiska examen som socionom eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig
• Ha tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten samt från myndighetsutövning
• Ha goda kunskaper kring gällande lagstiftning och riktlinjer inom ekonomiskt bistånd samt praktiska kunskaper i handläggningsprocessen
• Ha god samarbetsförmåga, vara serviceinriktad och kunna kommunicera på ett tydligt sätt, för att underlätta samverkan både internt och externt samt för att skapa allians med brukaren
• Ha förmågan till orientering bland omväxlande arbetsuppgifter, kunna göra korrekta avvägningar och prioriteringar samt förstå komplexa frågor och problem

Vi ser gärna att du också uppfyller följande kvalifikationer:


• Erfarenhet inom ekonomiskt bistånd
• Erfarenhet av socialpedagogiskt och motiverande arbete och/eller utbildning inom MI (motiverande samtal)

B-körkort är meriterande men inget krav.

Då vi har en medarbetare som kommer att gå på föräldraledighet och en som fått en ny roll i vår organisation söker vi två nya medarbetare. En till en fast heltidstjänst samt en till ett föräldravikariat på cirka ett år. Tillträde efter överenskommelse, omkring årsskiftet. Vi söker dig som vill fylla dessa fantastiska medarbetares tomrum och som vill vara med och bygga en stark arbetsgrupp och en bra verksamhet.

Delar du vår vision och vill vara en del av en av Sveriges bästa socialtjänster – sök tjänsten nu!

Tillträde: Efter överenskommelse - omkring årsskiftet.
Omfattning: Heltid
Anställningsform: En fast heltidstjänst och ett föräldravikariat på cirka 1 år

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2021
  • Ansök senast: 18 september 2021

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


19 april 2024

Förste socialsekreterare till Placering 2

Förste socialsekreterare till Placering 2

19 april 2024

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

18 april 2024