Socialsekreterare familjehemsgruppen

Socialsekreterare familjehemsgruppen

Arbetsbeskrivning

Välkommen till oss i Gislaveds kommun. Här får du möjlighet att göra en insats för våra invånare på olika sätt. Vårt uppdrag handlar om att bygga vårt samhälle och vi välkomnar dig att forma det tillsammans med oss. Vi erbjuder: En modig arbetsgivare - goda utvecklingsmöjligheter - förutsättningar för att du ska må bra.




Beskrivning
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats.

Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande.

Familjehemsgruppen i Gislaveds kommun är organiserad under barn och familjeenheten inom Individ och familjeomsorgen, IFO. IFO har gjort en organisationsöversyn och från 210501 tillhör familjehemsgruppen enheten för barn och familj, myndighet. I enheten ingår också mottaget och socialsekreterare med inriktning 0-20 år. Enheten leds av en enhetschef och tre gruppledare där en av gruppledarna har ansvar för familjehemsgruppen.

Familjehemsgruppen består sedan tidigare av fem socialsekreterare som är fördelat på tre barnhandläggare och två familjehemssekreterare. Med anledning av flera uppdrag till arbetsgruppen satsar enheten på att förstärka familjehemsgruppen med en utökning av två tjänster.

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare ansvarar du för rekrytering och utredning av uppdragstagare som familjehem, jourhem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. I tjänsten ingår också att planera och genomföra gemensamma träffar/utbildningar för våra familjehem. Arbetet handlar således om enskilda kontakter, utredningsarbete samt planering och uppföljning av stödinsatser.

Som barnhandläggarna följer du det placerade barnet/ungdomen i familjehemmet. Barnhandläggarna har ansvar att hålla kontakt med barnet och biologiska föräldrarna. Familjehemssekreteraren och barnhandläggaren har ett nära samarbete kring det placerade barnet/ungdomen.

Vi strävar efter att skapa goda förutsättningar för våra familjehemsplacerade barn och deras familjehem. Vi jobbar för att skapa delaktighet, goda relationer mellan de placerade barnen, de biologiska föräldrarna och familjehemmen. I arbetsgruppen strävar vi efter att utveckla och förbättra vårt arbete och det är flera utvecklingsområden på gång i arbetsgruppen.

Vi kan erbjuda utmanande och utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder extern handledning och introduktionsutbildning på 10 dagar kring utredningsmetoden BBIC. Arbetsgruppen har regelbundna teammöten som bidrar till ständigt aktuell stöttning och vägledning i ärendena.

Våra familjehem är utspridda i Sverige vilket innebär en del resor i tjänst. B-körkort är ett krav.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen.

Som person ska du vara trygg, strukturerad och har god förmåga att organisera och planera ditt arbete. Du ska vara flexibel i att snabbt kunna planera om din dag då det ibland förekommer akuta situationer som måste hantera omgående. I arbetet förekommer mycket dokumentation. Som familjehemssekreterare och barnhandläggare samarbetar du med många aktörer vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du är professionell och flexibel i ditt arbete.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Enheten söker två socialsekreterare, 1 tillsvidare och 1 visstid t.o.m. 211231. Tjänsterna tillsätts om erforderliga beslut fattas. Tillträde omgående eller efter överenskommelse.

Urval och intervjuer kommer ske löpande så skicka in din ansökan idag.

Ditt medarbetarskap är djupt förknippat med din förmåga att samarbeta och delta i din och verksamhetens utveckling. Hos oss innebär det att du har ett gott samarbete med chef och kollegor, både på den egna arbetsplatsen och i övriga kommunkoncernen. Du bemöter alla med hög servicenivå, vänlighet och hög kvalitet genom kund- och servicefokus. Du tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor och är lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.

Vi tillämpar registerkontroll (utdrag ur belastningsregistret) som en form av lämplighetsprövning för alla som erbjuds anställning i verksamheter där man har en direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar.

Vill du vara en del av vår framgång? Välkommen med din ansökan! 

I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024