Socialsekreterare i barn- och ungdomsgruppen

Socialsekreterare i barn- och ungdomsgruppen

Arbetsbeskrivning

Barn- och ungdomsgruppen tillhör arbete, kompetens och väldfärdsförvaltningen i Kristinehamns kommun. Förvaltningens kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.

Kristinehamns kommun har under de senaste åren satsat stort på den sociala barn- och ungdomsvården, med fokus på att skapa förutsättningar för en rimlig arbetsbelastning, en god psykosocial arbetsmiljö, kontinuitet och strukturerad introduktion för nyanställda. Idag består barn- och ungdomsgruppen av totalt 22 socialsekreterare varav 4 arbetar i ett mottagningsteam och resterande utreder och följer upp insatser. Arbetsgruppen har till sin hjälp 2,5 erfarna 1:e socialsekreterare som leder, fördelar och stöttar i det dagliga arbetet. Arbetsgruppen kommer under våren att få ytterligare förstärkning i form av en socialadministratör.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i barn- och ungdomsgruppen kommer du att arbeta med myndighetsutövning gällande barn- och unga, 0-18 år och deras familjer. I arbetet ingår att hålla utredningssamtal, referenssamtal och konsulterande samtal med barnet/den unge och det nätverk som finns runtomkring, såväl på ett privat som på ett professionellt plan. Det ingår också i arbetet att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag, göra risk- och skyddsbedömningar och att fatta olika typer av myndighetsbeslut. Du kommer även att följa upp öppenvårdsinsatser samt HVB-placeringar. I många fall kommer du samverka med andra instanser, så som skola, hälso- och sjukvård, polis m.m. Du behöver vid behov också kunna delta i arbetet med de akuta situationer som kan uppstå inom den sociala barn- och ungdomsvården. Beordrad övertid kan förekomma. All handläggning sker enligt BBIC.

KVALIFIKATIONER
Arbetet med att organisera den nya förvaltningen pågår och vi söker dig som vill vara med att skapa en hållbar, effektiv och välfungerande socialtjänst med brukaren i fokus. Kristinehamns kommun vill att ditt medarbetarskap ska kännetecknas av delaktighet, ansvarstagande och kompetens. Du ska ha en förmåga att samarbeta så att alla kan bidra med idéer, kunskap och erfarenhet. Du har ett professionellt förhållningssätt och bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö. Du ska även vara delaktig i utvecklingen av såväl din egen som organisationens kompetens.

Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av den sociala barn- och ungdomsvården och av att jobba enligt BBIC. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du har god förmåga till struktur och ordning och inte minst är ansvarstagande. Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. Vidare så behöver du även ha en god förmåga att uttrycka dig i såväl skrift som tal, vara flexibel och effektiv och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss ska kan förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

18 april 2024

Utredare till utredningsteam på Barn och unga i Lerums kommun

Utredare till utredningsteam på Barn och unga i Lerums kommun

17 april 2024

Socialsekreterare till Funktionsstöd unga i Nordost

Socialsekreterare till Funktionsstöd unga i Nordost

22 februari 2024