Socialsekreterare till dödsbohandläggning samt ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.

ENHETEN FÖR EKONOMISKT BISTÅND är en av sex enheter inom individ- och familjeomsorgen. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning kopplat till ekonomiskt bistånd inklusive förmedlingsmedel/egna medel, FuT, dödsboanmälningar, dödsboförvaltning samt budget- och skuldrådgivning. Vi arbetar tätt tillsammans med övriga enheter för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra brukare och klienter.

Vår verksamhet och dina arbetsuppgifter:

Vi söker nu en medarbetare som kan tänka sig att förstärka vår verksamhet på 50%. Vi söker dig som vill vara med och bygga en stark arbetsgrupp och en bra verksamhet. Vi har som mål att bli Sveriges bästa socialtjänst - och att vår enhet ska bedriva arbetet med ekonomiskt bistånd med utgångspunkt i alla människors lika värde, helhetssyn samt empati och respekt.  

Arbetsuppgifterna är i första hand relaterade till dödsbohandläggning där det ingår att utreda och fatta beslut om dödsboanmälan, fatta beslut om ekonomiskt bistånd till begravning samt i förekommande fall tillfälligt förvalta dödsboets egendom (sk. "tillfällig dödsboförvaltning"). När arbetstiden och arbetsmängden tillåter så är det självklart för oss att du stärker upp och hjälper dina kollegor med andra arbetsuppgifter inom ekonomiskt bistånd.  

Ett aktivt medarbetarskap där du tar ansvar för ditt eget arbete och verksamhetens utveckling är för oss en självklarhet. Vi arbetar utifrån kommunens värdegrund enligt vilken vi alla förväntas samarbeta och bidra till en god arbetsmiljö. Det är centralt att ha en öppen och god kommunikation, att vara prestigelös och bemöta alla med respekt samt att ha en helhetssyn och vara en god ambassadör för hela kommunen. 

Jag som chef ansvarar för att alla medarbetare skall ha goda förutsättningar att utföra sitt jobb, därför är vi på enheten ett team med samma mål. Vill du vara med oss? Då skall du söka denna tjänst!


För att du ska lyckas med uppdraget ska du:

• Ha en akademiska examen som socionom eller annan likvärdig akademisk utbildning
• Ha kunskap och erfarenhet av dödsbohandläggning eller annat myndighetsutövande arbete inom socialtjänsten
• Ha god samarbetsförmåga, vara serviceinriktad och kunna kommunicera på ett tydligt sätt
• Ha förmågan till orientering bland omväxlande arbetsuppgifter, kunna göra korrekta avvägningar och prioriteringar samt förstå komplexa frågor och problem

Meriterande är erfarenhet av ekonomiskt bistånd samt B-körkort. 



Tillträde: 2021-09-01

Omfattning: Deltid
Anställningsform: AVA

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juli 2021
  • Ansök senast: 31 juli 2021

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024