Socialsekreterare till enhet Boende

Socialsekreterare till enhet Boende

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”Om arbetsplatsen
Vi söker nu socialsekreterare till den nystartade enheten Boende, gruppen Utredning och uppföljning. Enhet Boende inom Avdelning vuxen består av två grupper, Boendeservice samt Utredning och uppföljning.

Boendeservice uppdrag är administrativ och operativ uthyrning av kommunala boenden samt flyktingmottagande. Utredning och uppföljning utför myndighetsutövning och utreder och följer upp boendeärenden samt bedriver vräkningsförebyggande arbete.

Bostaden är en viktig faktor för människors möjligheter att delta i samhället, etablera sig socialt och bygga upp långsiktiga kontakter. En bostad är viktig för människors möjligheter att söka och erhålla ett arbete och därmed för möjligheterna till egen försörjning. Linköpings kommun arbetar på olika sätt för att motverka hemlöshet: med bostadsrådgivning, vräkningsförebyggande arbete och, om det finns skäl, hjälp med bostad.

Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare kommer dina arbetsuppgifter bestå av utrednings- och uppföljningsarbete samt beslutsfattande enligt Socialtjänstlagen. I anslutning till utredningsarbetet kommer du även arbeta med motivationsarbete, coachning (MI), svara för information och samarbeta med övriga viktiga aktörer för klienten. Syftet är att utveckla klientens egna möjligheter.

Här ingår, utöver handläggningsarbetet, varierade arbetsuppgifter som är både praktiska och administrativa. Det innefattar exempelvis kontraktsskrivning, samverkan med hyresvärdar och hembesök tillsammans med andra för klienten aktuella aktörer. Du ser över hyresinbetalningar månadsvis och upprättar avbetalningsplaner vid behov. Du följer också upp störningar och sena hyror.  

I det vräkningsförebyggande arbetet arbetar du förebyggande gällande det som kan vara till grund för uppsägning eller avhysning. Syftet är att se till att medborgarna i kommunen får behålla sina förstahandskontrakt och att "noll visionen" ska uppnås, med andra ord att inga barn skall bli bostadslösa.

Arbetet innebär också att vara kontaktperson mot olika hyresvärdar och bostadsbolag. Du kommer att ta emot rapporter om störningar och sanitära olägenheter från hyresvärdar. En del uppsökande arbete ingår. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen alternativt beteendevetenskaplig examen med högskolekurser inom samtliga områden: socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt och psykologi. 

Du har tidigare erfarenhet från socialt arbete med vuxna och det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom det bosociala området. Det är även meriterande med erfarenhet av vräkningsförebyggande arbete.

Då arbetet innebär samverkan samt dokumentation är god förmåga i svenska i tal och skrift ett krav. B-körkort är även ett krav för tjänsten. 

Som person är du lugn, stabil och har självinsikt samt har en förmåga att förhålla dig på ett situationsanpassat sätt. Du kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. I samarbetet med andra relaterar du till dem på ett lyhört och smidigt sätt samt är socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang där du skapar kontakter och underhåller relationer. Det är även viktigt att du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt sätta upp och hålla tidsramar.

Inget personligt brev i din ansökan

Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. 

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 7245
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 juni 2021
  • Ansök senast: 5 juli 2021

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024