Socialsekreterare till familjehemsenheten

Socialsekreterare till familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Arbete och välfärd ansvarar för områdena arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, vuxenutbildning, integration, flyktingmottagning inkl. ensamkommande flyktingungdomar, individ- och familjeomsorg, familjerätt, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, konsumentrådgivning samt alkoholhandläggning.

Avdelning barn och familj ansvarar för frågor som rör barn och ungdomar i riskzon, barn som far illa eller behöver stöd samt föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll eller i samarbetet med den andra föräldern.

Familjehemsenheten huvudsakliga uppdrag är att följa upp följa upp och överväger placeringar i familjehem och har kontakt med de familjehemsplacerade barnen och deras nätverk. Enheten har också ansvar för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem. Ge stöd, handledning och utövar tillsyn över familjehem. Du har ett chefsstöd, men arbetar också med eget ansvar. Vi erbjuder bland annat kompetensutveckling och kontinuerlig extern handledning till dig som anställd.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på Familjehemsenheten arbetar du antingen som barnhandläggare, familjehemshandläggare eller familjehemsrekryterare. Denna tjänst är som barnhandläggare, vilket innebär att du följer upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. Du ansvarar också för kontakten och att tillsätta eventuellt stöd till biologiska föräldrar.

Tjänsten innebär ansvar för dokumentation och myndighetsutövningen enligt gällande lagstiftning samt samtal med barn och föräldrar. Arbetet innebär också att samverkan, både internt och externt. Arbetet på Barn och familj genomsyras av förhållningssätten och verktygen inom Signs of Safety.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen med kunskap om gällande lagstiftning. Du bör ha minst ett års yrkeserfarenhet inom socialt arbete. Erfarenhet av utrednings- eller behandlingsarbete inom individ- och familjeomsorgen är meriterande, liksom erfarenhet att arbeta med familjehemsvård. Du ska kunna arbeta självständigt såväl som att du har lätt för att samarbeta med andra och skapa förtroendefulla relationer. Det är viktigt att du ser samverkan som en framgångsfaktor samt har god kommunikation med berörda parter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Dokumentation är en viktig del i ditt arbete och därför behöver du också ha goda kunskaper i svenska i tal och i skrift samt datorvana. Då vi arbetar enligt Signs of Safety ser vi det som önskvärt om du har kunskap och erfarenhet inom området. B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef

Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Växjö kommun, Arbete och välfärd
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 september 2021
  • Ansök senast: 14 oktober 2021

Besöksadress

35112 Växjö
None

Postadress

Box 1222
Växjö, 35112

Liknande jobb


19 april 2024

Förste socialsekreterare till Placering 2

Förste socialsekreterare till Placering 2

19 april 2024

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

Socialsekreterare äldre inom planeringsteam

18 april 2024