Socialt ansvarig samordnare till vård- och omsorgskontoret

Socialt ansvarig samordnare till vård- och omsorgskontoret

Arbetsbeskrivning

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

VÅR VERKSAMHET

Vård- och omsorgskontoret är en verksamhet med cirka 4000 medarbetare. Den kommunalt drivna vård- och omsorgsverksamheten är indelad i tre områden: ordinärt boende, särskilt boende för äldre och verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Därutöver finns också verksamhet som drivs i privat regi.

I vår organisation finns två tjänster som socialt ansvarig samordnare (SAS) på kontorets beställnings- och uppföljningsenheten. SAS är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har framförallt en stödjande funktion i organisationen.

Vi söker nu en socialt ansvarig samordnare på 1 år då ordinarie SAS arbetar med annat uppdrag.

ARBETSBESKRIVNING

Som SAS arbetar du för att säkerställa att den enskilde får individuellt utformade insatser av god kvalité som utgår från den enskildes delaktighet och inflytande. Ditt arbete utgår till stor del från socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, med fokus på socialtjänstens ansvarsområde utifrån gällande lagar och föreskrifter. Du säkrar att processerna för bedömning, beslut, dokumentation, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenliga, väl fungerande och utförs enligt föreskriven lag och föreskrift (SOL och LSS).

Du ansvarar för att allvarliga missförhållanden eller risk för allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg. Gällande Lex Sarah ansvarar du för att rapporterings-, informations- och utredningsskyldigheten hos den kommunala utföraren och myndighetsutövningen efterlevs.

Du deltar i arbetet med att utveckla och förbättra nämndens kvalitetsledningssystem, särskilt avseende riskanalys, egenkontroll och utredning av avvikelser. Sammanställa dokumentationen av arbetet med att systematiskt utveckla och säkra kvaliteten i verksamheten i en årlig kvalitetsberättelse, är också en arbetsuppgift du ansvarar för.

Utifrån SAS ansvarsområde bereder och föredrar du ärenden till vård- och omsorgsnämnden eller vård- och omsorgsnämndens utskott.

Du kommer i hög grad att samarbeta med övriga funktioner inom beställnings- och uppföljningsenheten och övriga enheter inom vård- och omsorgskontoret. Samverkan med andra vårdgivare, kommuner och myndigheter ingår också som en viktig del i tjänsten.

DIN PROFIL

Vi söker dig som har social omsorgs- socionomexamen eller annan likvärdig utbildning och som har flerårig erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet med myndighetsutövning.

Du är väl insatt i de lagområden och dess tillämpning som är gällande inom kommunal omsorg om äldre personer och personer med funktionsnedsättning; SOL och LSS.

Som person drivs du av utveckling och kvalitetsarbete. Du är van att arbeta processinriktat, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare på ett effektivt sätt. Ditt arbetssätt är tydligt och strukturerat.  

Du har god samarbetsförmåga, ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du har förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du kan väga samman komplex information och olika typer av hänsynstagande samt visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. 

Kommunen strävar efter att hålla dokumentation och information på ett lättläst och lättförståeligt sätt vilket innebär att det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Att tala inför grupp är inga problem för dig och du gör det på ett välformulerat sätt anpassat efter situationen du befinner dig i.  

MER INFORMATION OCH ANSÖKAN

Tjänsten är ett vikariat på heltid under ett år från och med tillträdesdatum. Tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Malin Engström, verksamhetschef, 011 - 15 13 63. 

Din ansökan vill vi ha senast 17 december.


Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 november 2021
  • Ansök senast: 17 december 2021

Postadress

Förvaltningshuset Rosen Trädgårdsgatan 21
NORRKÖPING, 60242

Liknande jobb


Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

28 mars 2024

28 mars 2024

Behandlingssekreterare- Sommarvik

Behandlingssekreterare- Sommarvik

28 mars 2024