OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Sociala avdelningen på Södermalm ansvarar för socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning samt preventiva insatser för barn och ungdomar.
Avdelningen arbetar systematiskt med att utveckla en sammanhållen socialtjänst med fokus på resultat för brukaren.
Utförarenheten leds av två enhetschefer som tillsammans driver förvaltningens verksamheter i egen regi. Våra insatser sker på uppdrag av våra beställarenheter. Vi söker nu en biträdande enhetschef till vår öppenvårdsenhet Södermalms beroendeteam (SBT) som erbjuder stöd och behandling till vuxna personer med beroendeproblematik. Teamet består av tio personer; behandlare, Case managers samt hälsocoach. Verksamheten är samlokaliserad med PRIMA Maria beroendevård samt med enhetens familjebehandlargrupp, preventionsgrupp och innerstadens relationsvåldscentrum varför ett aktivt samarbete är en naturlig del av det dagliga arbetet. SBT kännetecknas av lång erfarenhet, professionalism, trivsel och engagemang. Verksamheten står inför en spännande utveckling med anpassning till behovsstyrda flöden och tydligare kvalitetsuppföljng av pågående insatser.
Arbetsbeskrivning
Som biträdande enhetschef leder och fördelar du det dagliga arbetet med ett tillgängligt och strukturerat ledarskap där du har ansvar för verksamhetens personal, budget, arbetsmiljö samt kvalitetsutveckling. Du koordinerar och utvecklar arbetssätt för att verksamheten utifrån givna uppdrag ska fungera optimalt för såväl brukare som medarbetare. I ditt arbete har du har tillgång till stödfunktioner från HR och ekonomiavdelning, erfarna chefskollegor samt engagerade medarbetare. Du är direkt underställd enhetschef och ingår i enhetens ledningsgrupp där du förväntas ha ett aktivt engagemang i verksamhetsutveckling och implementering av nya arbetssätt.
Arbetet kräver att du är ansvarstagande och självgående och att du utifrån din chefsroll genomför anpassningar utifrån målgruppens behov och gällande riktlinjer när så behövs. Utifrån uppdragets art förväntar vi oss att du är väl insatt inom området vuxna personer med beroendeproblematik. Självklart är du en lojal och god förebild för verksamheten och för Stockholms stad. Arbetet utförs i dialog med enhetschef samt med dina medarbetare. Då verksamhetens insatser utförs på uppdrag av Enheten för vuxna så behöver du vara samarbetsinriktad, utvecklingsorienterad och flexibel och dela bilden av att vi arbetar för våra gemensamma brukares ökade självständighet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• socionomexamen eller annan högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig
• några års chefserfarenhet innefattande personal-, arbetsmiljö- kvalitetsansvar. Det är meriterande om du har erfarenhet av budgetansvar
• god vana av att arbeta i olika IT-system och med digitala verktyg
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Vi ser det som särskilt meriterande om du har erfarenhet av både myndighetsutövning och behandlingsinsatser inom socialtjänsten.
Du ansvarar för att verksamheten bedrivs i enlighet med lagar och riktlinjer och säkerställer uppdraget i enlighet med SoL. Du arbetar aktivt med det systematiska arbetsmiljö -och kvalitetsarbetet och säkerställer insatsernas kvalitet och bäring kontinuerligt. Du är intresserad av att arbeta med ständig utveckling gällande rutiner, metoder och i olika samverkansformer.
Du arbetar strategiskt samtidigt som du har en god förmåga att leda och fördela det operativa arbetet på nära håll. Du är trygg och engagerad i ditt ledarskap. Du är tydlig, ödmjuk och har en god förmåga att stimulera och motivera medarbetare där du inspirerar och skapar delaktighet. Du arbetar självständigt, tar egna initiativ samt ser till att planera, genomföra och följa upp arbetsuppgifter. För att lyckas i rollen krävs det att du är driven, utvecklings- och resultatinriktad och når verksamhetens mål inom budgetramar. Vi söker dig som lätt för att samarbeta, har förmåga till helhetssyn, är effektiv och strukturerad och har ett positivt förhållningssätt.
Vi kommer i samband med denna rekrytering lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi välkomnar din ansökan och vill gärna att du i den beskriver vad du kan bidra med i vårt viktiga arbete för våra brukares ökade självständighet.
Övrigt
Vi tillämpar 6 månader provanställning.
I denna rekryteringsprocess kommer arbetspsykologiska tester att användas.
Intervjuer kommer att påbörjas innan annonseringstidens slut varför vi ber dig skicka in din ansökan snarast.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.