Sommarjobb som försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen barn och familjs 1 600 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Avdelningen finns representerad på 15 orter i hela landet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Dina arbetsuppgifter kommer att innebära att du skall utreda och fastställa kunders sjukpenninggrundande inkomst.

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du föräldrar och blivande föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga samt pågående studier vid högskola/universitet
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer
• har telefonvana

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, sommarvikariat under perioden 29 maj till den 31 augusti 2017, heltid. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner

Chef: Pär Lagerqvist, tel 010-119 54 01 (för frågor om tjänsten). HR-administratör Linda Johansson, tel 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Sandra Meronen, tel 010-119 52 71 Saco-S: Maria Lindgren tel 010-113 43 67 Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 13 april 2017.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 7 platser
  • 11 dagar - 3 månader
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 23 mars 2017

Liknande jobb