Stödassistent Skeppsvägens gruppbostad

Stödassistent Skeppsvägens gruppbostad

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.

I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på. Sektor stöd och omsorg är en av fyra sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår avdelningarna vård och omsorg, bistånd, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknad.

Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.

ARBETSUPPGIFTER
Skeppsvägen är en gruppbostad belägen i Sjötorp ca 2,5 mil utanför Mariestad vackert beläget intill Vänern. På boendet bor 5 brukare som behöver extra stöd för att kunna leva ett aktivt, meningsfullt och tryggt liv. Vi söker dig som är en engagerad, lyhörd och strukturerad person som brinner för att arbeta för den enskildes delaktighet och rätt till kommunikation.

På enheten arbetar totalt 6 personer, vi eftersträvar ett utvecklande arbetssätt med bemötande, förhållningssätt, metoder och värdegrund. Du får möjlighet att påverka arbetets utformning i nära samarbete med kollegor och enhetschef. I arbetsgruppen ingår även en stödpedagog. Arbetet innebär samarbete med olika parter ex anhöriga, daglig verksamhet, sjuksköterska med mera.

Som stödassistent verkar du enligt LSS för att ge personer som bor på boendet ett pedagogiskt stöd och service som bidrar till ett meningsfullt, tryggt och utvecklande liv.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att utifrån den enskildas behov ansvara för omvårdnad och stötta denne med bland annat personlig hygien, tvätt, måltider, städning, samhällskontakter och stöd vid fritidsaktiviteter. Alla brukare har en egen kontaktpersonal som ansvarar extra för varje enskild brukare.

Du har ansvar för att löpande skapa, dokumentera och följa upp genomförandeplaner samt övrig dokumentation. I ditt uppdrag så krävs det att du kan skapa en god struktur för personerna som bor på boendet. Det är viktigt att du är lyhörd för de signaler du får och att du försöker uppmuntra personen att uttrycka sin egen vilja. En viktig arbetsuppgift är att arbeta för att brukaren själv ska vara delaktig i planeringen av stödet, samt i samhällslivet i övrigt vilket gör att du behöver ha god pedagogisk förmåga. Att du har ett ödmjukt förhållningssätt samt värdesätter ett gott samarbete ser vi som självklart.

KVALIFIKATIONER
För att arbeta som stödassistent behöver du ha en för verksamheten lämplig utbildning såsom omvårdnadsprogrammet, barn och fritidsprogrammet, stödassistentutbildning eller annan likvärdig utbildning. Du bör ha erfarenhet av arbete med personer med olika funktionsnedsättningar.

När det gäller kommunikation så ser vi gärna att du har erfarenhet av AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation så som tecken som stöd, foton, symboler, bilder, konkreta föremål eller talande hjälpmedel). I arbetsuppgifterna ingår att dokumentera och kommunicera med olika parter, därför är det viktigt att du har grundläggande datorvana och goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Du ska kunna arbeta både självständigt och i grupp. För det här arbetet behöver du ha körkort.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

För den som erbjuds anställning inom verksamheter där man arbetar med personer under 18 år krävs utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 2, 54286 Mariestad MARIESTAD
None

Postadress

Kyrkogatan 2
MARIESTAD, 54286

Liknande jobb


18 april 2024

22 april 2024

Vill du arbeta i Burträsk?

Vill du arbeta i Burträsk?

19 april 2024

Semestervikarier till LSS

19 april 2024