Strategisk Inköp- och upphandlingsansvarig

Strategisk Inköp- och upphandlingsansvarig

Arbetsbeskrivning

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.



ARBETSUPPGIFTER
Partille kommun står inför ett förändringsskede där du har en betydande roll och stor möjlighet att påverka hur kommunens inköps- och upphandlingsverksamhet utvecklas framöver.

Som inköps- och upphandlingsansvarig arbetar du både operativt och strategiskt med att leda och förbättra inköps och upphandlingsprocessen. Du ska leda ett team med två upphandlare en avtalscontroller och två e-handelsadministratörer, som du coachar och arbetsleder. Tjänsten som inköps- och upphandlingsansvarig finns på ekonomiavdelningen på upphandlingsenheten.

Som inköps- och upphandlingsansvarig direktrapporterar du till ekonomichef. Du samordnar och driver inköps- och upphandlingsprocessen inom kommunen, arbetar operativt med strategiska upphandlingar, gör analyser, följer upp avtal, leverantörer och den egna verksamheten tillsammans med upphandlare, avtalscontroller och e-handelsadministratörer. Du utvecklar och optimerar tillsammans med avtalscontroller och e-handelsadministratörer användningen av kommunens inköpssystem Proceedo samt arbetar med spendanalyser och kategoristyrning.

Din uppgift är att arbeta förebyggande, uppsökande och proaktivt för att utveckla rutiner och processer för upphandling och inköpsrelaterade frågor och ansvarar för utarbetande av policy och inköpsriktlinjer samt genomför internutbildning. Allt detta sker i nära samverkan med kommunens kommunledning och verksamhetsansvariga. Du ska vara teamets och kommunens expert och stöttepelare när det gäller inköps- och upphandlingsfrågor. Du tar också vara på upphandlingslagstiftningens möjligheter till innovation, alternativa upphandlingsformer och kreativa lösningar inom lagstiftningens ramar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har flera års erfarenhet av inköps- och upphandlingsfrågor inom offentlig verksamhet. Du är väl insatt i den offentliga upphandlingslagstiftningen samt inom upphandlingsjuridik. Du har akademisk utbildning, gärna inom ekonomi, juridik eller förvaltning alternativt motsvarande kunskaper förvärvat på annat sätt.
Vi ser gärna att du tidigare har haft en ledande roll där du lett och drivit ett strategiskt förändringsarbete i en offentlig organisation eller liknande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att lyckas i rollen som upphandlingsstrateg är du drivande, engagerad, ödmjuk, kommunikativ och har förmågan att leda och driva den operativa inköps- och upphandlingsprocessen.


ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


25 januari 2024

14 januari 2024

Category Sourcing Leader - CAT Layer-glued

Category Sourcing Leader - CAT Layer-glued

12 januari 2024