Support Tekniker, Air Traffic Management Tower Systems

Support Tekniker, Air Traffic Management Tower Systems

Arbetsbeskrivning

Vi behöver utöka vårt team och söker nu en Supporttekniker till vår kundsupportfunktion inom Air Traffic Management, med fokus mot Remote Tower. Det här är en roll för en nyfiken och lösningsbenägen person med teknikintresse och kunskaper kring programmering och elektronik, samt en förståelse för kundförväntningar på kvalitet och effektivitet.



Vår kundsupport skiljer sig i stora delar från annan kundsupport i det avseende att ärendeinflödet är förhållandevis lågfrekvent och inte bygger på någon aktiv telefonsupport utan istället bevakning av en portal där vi tar emot de ärenden som rapporteras från våra kunder. Rapporterade problem kan vara i varierande grad tekniskt komplexa, och respektive supporttekniker driver sina tilldelade ärenden i projektledarform där lösningsarbetet kräver en dialog med berörd expertis för att tillsammans hitta en väg framåt för att hjälpa kunden, och kontinuerligt hålla kunden uppdaterad avseende framdrift och status.

För att kunna driva arbetet framåt krävs därför tillräcklig teknisk kompetens för att stötta utvecklare och systemingenjörer med inledande analysarbete samt diskutera olika förslag på lösningar.



Din roll

Som supporttekniker hos Air Traffic Management är din huvudsakliga uppgift att ansvara för att våra åtagande inom respektive kunds Service Level Agreement uppfylls. Du förstår vikten av att förse våra kunder med en produktiv och positiv supportupplevelse, med det långsiktiga målet att ha en god kundrelation. Med gott omdöme och flexibilitet förstår du kundens behov av att känna sig hörd och förmedla information regelbundet i syfte att skapa trygghet och nöjdhet med den tjänst vi levererar.

Du har en god förmåga att koordinera och följa upp flera parallella ärenden från ett antal olika installationer med individuella lösningar av vårt avancerade system. Detta inkluderar att efterfråga information i syfte att på ett tydligt sätt förklara och beskriva vägen fram till ett framgångsrikt avslutat ärende.



Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:

*

Bevakning av ärendehanteringsportalen samt mailbox efter nya rapporterade ärenden
*

Samarbete med övriga supporttekniker samt Service Manager ta/tilldela ägandeskap av ärenden inom respektive ansvarsområde
*

Uppföljning av ärenden eskalerade till tredje linjen och regelbundet förmedla framdrift
*

Återskapa rapporterade problem i syfte att genomföra inledande analys för kommande felsökningsarbete
*

Ta dig and rollen som PoC för en eller flera kundinstallationer och delta i regelbundna kundmöten för statusrapportering och uppföljning



För rätt kandidat erbjuder rollen som supporttekniker möjligheter att bredda sitt ansvarsområde och röra sig i en riktning mot exempelvis en roll som systemingenjör eller andra alternativ. Finns det intresse kan även installationsuppdrag ingå såväl inom Sverige som installationer utomlands.



Din profil

För att trivas i rollen behöver du vara en motiverad och positiv person med goda kommunikationsegenskaper. Den tekniska erfarenhet du besitter innebär att du kan ta till dig innehållet i xml-baserade konfigurationsfiler och även utföra ett filtrerings- och analys/tolkningsarbete av omfattande logfiler. Du är van vid att arbeta i en korsfunktionell miljö där det information frekvent behöver hämtas in från flera olika intressenter eller områdesexperter. Du förstår vikten av en god kunddialog och ett prestigelöst bemötande i situationer som kan präglas av oro och stress kring saknad kritisk funktionalitet.



Då vi har ett antal internationella kunder och på grund av att flygtrafikledning kräver god kommunikationsförmåga i engelska måste du behärska detta både muntligt och skriftligt

Någon form av teknisk utbildning eller erfarenhet och ett intresse av avancerade realtidssystem är av största vikt.



Önskvärda kunskaper:

*

Kunskap inom ett eller flera områden; Operativsystem (Windows/Linux), Nätverk, Video
*

Erfarenhet från Jira Service Desk (hela eller delar av Atlassians produktsvit)
*

Kunskap av (eller certifiering i) ITIL 3/4
*

Programmeringskunskaper (C++, Python, Java)



Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.



Vad blir du en del av

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Läs mer om oss här

Affärsområdet Surveillance erbjuder världsledande sensorteknik inom övervakning och beslutsstöd för att skydda mot hot. Portföljen omfattar luftburna, markbaserade och marina radarer, elektronisk krigföring, stridsledning, flygsystem och cybersäkerhet.



Saab Traffic Management (TM) förser kunder globalt med avancerade lösningar som möjliggör säker och effektiv transport av människor och material. En av de operativa enheterna inom TM är Air Traffic Management (ATM) som är en lösningsleverantör av kompletta system för flygtrafikledning.



Våra system används för att planera, övervaka och leda alla flighter på en flygplats, genom att tillgängliggöra de nödvändiga verktyg som flygtrafikledare behöver för att kunna utföra sina uppgifter på ett så säkert och effektivt sätt som möjligt.





Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, kan du läsa om dem här

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Saab AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 mars 2023
  • Ansök senast: 1 maj 2023

Liknande jobb


3 april 2024

3 april 2024

Supporttekniker

Supporttekniker

3 april 2024

3 april 2024