Tobakhandläggare till tillståndsenheten, Socialförvaltningen

Tobakhandläggare till tillståndsenheten, Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Tillståndsenheten består av en tobaksektion och en alkoholsektion med en sektionsövergripande administration.

Enhetens uppdrag är att säkerställa en god efterlevnad av alkohol- och  tobakslagen i stadens försäljningsställen gällande tobakstillstånd och restauranger gällande serveringstillstånd. Kraven på service och rättssäkerhet i hanteringen är höga och vi ska på alla sätt hjälpa de företagare som vill bedriva sin verksamhet i Stockholms stad. Vi vill bidra till att skapa goda restaurang- butiks- och boendemiljöer för stadens medborgare samt bra förutsättningar för tillståndshavarna att konkurrera på lika villkor. För närvarande finns cirka 2400 serveringstillstånd och cirka 800 tobakstillstånd i Stockholms stad.

Tillståndsenhetens alkoholsektion består för närvarande av 17 handläggare, en gruppledare, en biträdande enhetschef och en enhetschef. Enhetens tobakssektion består av en biträdande enhetschef och 9 handläggare. Enhetens administration består av fem assistenter och en biträdande enhetschef. Enheten har också tillsynsansvar för alkohol, e-cigaretter, folköl, tobak samt kontroll av vissa receptfria läkemedel.

Har du gedigen erfarenhet av handläggning och vill ha ett utvecklande arbete där du är delaktig i utvecklingen av morgondagens Stockholm är detta en tjänst för dig!

Ditt uppdrag

Som tobakhandläggare vid tillståndsenheten utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande tobaktillstånd. Vid ansökningstillfället ska det sökande bolaget styrka att förutsättningar för sökt tillstånd finns och det är din uppgift som handläggare att granska dessa handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. Rollen som tobakhandläggare innefattar även utredning av ekonomiska frågor så som granskning av årsredovisning, bokföring, aktiebolagsregler och revisionsregler. I tjänsten ingår även tillsyn av tobak, e-cigaretter och folköl ute på fält som alltid sker tillsammans med en kollega.  Om brister upptäcks genom tillsyn i en tillståndshavares verksamhet utreder handläggaren uppgifterna och föreslår administrativa åtgärder enligt tobakslagens bestämmelser och stadens riktlinjer för tobaktillstånd.

Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en utvecklande handläggartjänst med många utåtriktade kontakter samt utgöra en viktig faktor för Stockholms butikshandlare och restaurangägare. Du får även arbeta med den sociala skyddsaspekten att se till att tobak hanteras ansvarsfullt, vilket bidrar till en tryggare miljö för besökare och invånare i Stockholms Stad.

Din kompetens och erfarenhet

För denna tjänst krävs att du har

- högskoleexamen inom ekonomi, juridik eller statsvetenskap eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- erfarenhet av myndighetsutövning
- god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har

- kunskaper i alkohollagen- och lagen om tobak och liknande produkter
- god förmåga att läsa och tolka lagtexter och domar 
- erfarenhet av och kunskap om ekonomisk granskning, så som arbete med årsredovisningar, bokföringsregler, aktiebolagsregler, revisionsregler
- erfarenhet av ärendehandläggning och utredning.

I din roll som handläggare kommer du ha ett nära samarbete med din egen arbetsgrupp och med externa kontakter vilket innebär att du behöver vara trygg i dig själv och i din kontakt med andra. Det är även viktigt att du har en hög serviceförmåga. Du har intresse av och förmåga att hjälpa andra samt anstränger dig för att vänligt leverera lösningar. Eftersom trycket av ärenden tidvis är högt är det viktigt att du både är effektiv och strukturerad. Du har en förmåga att självständigt prioritera och planera om bland flera viktiga arbetsuppgifter samt är effektiv i din handläggning utan att kompensera för kvalitén.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vad erbjuder vi?

Socialförvaltningens lokaler hittar du i Farsta centrum. Du kommer komma till en arbetsplats där du blir en del av en sammansvetsad medarbetargrupp som har ett stort engagemang och ett gott samarbete.

Vill du veta mer om vilka förmåner du får när du jobbar hos Stockholms Stad? Tryck https://jobba.stockholm/formaner/

Övrigt

I samband med din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här specifika tjänsten.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023