Utredare inom krisberedskap och civilt försvar

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet.

 Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla myndighetens utbildnings- och övningsarbete inom krisberedskap och civilt försvar. Tjänsten innebär att du ska arbeta med myndighetens utbildnings- och övningsverksamhet avseende hälso- och sjukvård och socialtjänst och därigenom bidra till att stärka samhällets beredskap och planering för civilt försvar.

 Tjänsten är placerad på Enheten för krisberedskap i Generaldirektörens stab. Krisberedskapsenheten har ansvaret för Socialstyrelsens arbete med krisberedskap och katastrofmedicin.

 Vi söker dig som vill


• arbeta med Socialstyrelsens utbildnings- och övningsverksamhet avseende hälso- och sjukvården och socialtjänsten ur ett nationellt krisberedskaps- och totalförsvarsperspektiv
• identifiera relevanta områden för utbildning- och övningsverksamhet inom katastrofmedicinsk beredskap och civilt försvar och ta fram nationella utbildnings- och övningsplaner
• samordna kommuner och regioners samt andra relevanta aktörers deltagande i nationella utbildningar och övningar samt
• ansvara för viss utbildning av myndighetens medarbetare inom ämnet krisberedskap och totalförsvar inför medverkan i övningar.

Administrativa uppgifter i form av att genomföra beställningar, ekonomisk uppföljning samt rapportering ingår i arbetet.

Tjänstgöring i myndighetens beredskapsorganisation kan komma att ingå (vilket innebär schemalagd jourberedskap).

Vi söker dig som har


• akademisk examen inom för tjänsten relevant område
• flerårig erfarenhet av relevant utbildning- och övningsverksamhet
• god analytisk förmåga och helhetssyn
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
• god kännedom om samhällets krisberedskap och om totalförsvaret samt
• svenskt medborgarskap då tjänsten är säkerhetsklassad.

Uppdraget kräver god samarbetsförmåga i kombination med förmåga att arbeta självständigt. Rollen kräver också att du är strukturerad och har god analysförmåga. Arbetet ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har


• kunskap om hälso- och sjukvård och socialtjänst
• erfarenhet av att arbeta med samverkan mellan myndigheter och regioner, kommuner eller näringsliv.

Anställningsinformation

Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning på 6 månader. Din tjänstetitel är utredare och är placerad på enheten för krisberedskap vid generaldirektörens stab i Stockholm. Välkommen med din ansökan senast 24 maj 2021. Ange diarienummer 2.6.1-16037/2021 i din ansökan. Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Bra villkor erbjuds för bland annat friskvård, arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta stf krisberedskapschef Taha Alexandersson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Natasa Cirovic. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2021
  • Ansök senast: 24 maj 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Utredare till Statsbidragsenheten

Utredare till Statsbidragsenheten

18 april 2024