Utvecklingssekreterare/handläggare till Kommunkansliet

Utvecklingssekreterare/handläggare till Kommunkansliet

Arbetsbeskrivning

Kommunledningsförvaltningens kansli svarar för kvalificerat stöd i olika roller och tjänster till förtroendevalda, anställda och medborgare. Vi har ansvar för kommunens arkiv och administrerar allmänna val. Vi ger stöd till den politiska organisationen samt kommundirektören och ansvarar bl.a. för diarieföring, ärendeberedning och sammanträdesrutiner för Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen, nämnder och utskott. Ständiga förbättringar är en viktig grundidé i vårt arbetssätt och vi arbetar framåt med hjärtat för medborgarnas bästa. En viktig del i arbetet är därför att tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra rutiner och processer.

Just nu står vi mitt i ett spännande utvecklings- och digitaliseringsskeende, där vi kartlägger våra processer och inför ett e-arkiv. Vi söker en kollega för visstidsanställning när det gäller utvecklingsarbete inom informationsförvaltning. Informationshanteringsplaner är ett viktigt och centralt stöddokument för verksamheternas hantering av information.

Visstidsanställning till och med 2022-10-30, heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med att omvandla våra dokumenthanteringsplaner till informationshanteringsplaner. Genom samarbete med våra arkivarier, registratorer, chefer samt specialister kategoriserar du kommunens ledande och styrande information i en hållbar struktur som fungerar oavsett hur nämnd- och förvaltningsorganisationen förändras. Utgångspunkten är Kommunstyrelsens verksamhet men eftersom arbetet sker utifrån ett processperspektiv stöttar du även övriga förvaltningar i detta arbete. Du ansvarar även för nämndadministration för Gemensamma Överförmyndarnämnden där Östersunds, Krokoms- och Åre kommuner ingår.

Även annan nämndadministration och sekreterarskap kan ingå.

Under perioden kommer du att tillsammans med dina kollegor på Kommunkansliet processkartlägga administrationen av allmänna val samt administrera riksdags- kommun- och landstingsvalet 2022, därtill viss implementering av e-arkivet och verksamhetsutveckling inom informationsförvaltning.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk utbildning inom till exempel arkiv- och informationsvetenskap, förvaltningsjuridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller har annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i kommunal eller offentlig förvaltning och genom detta förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du behöver ha goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt och kunna uttrycka dig väl. Det är en fördel att ha arbetat med allmänna val, diarieföring, arkivering och/eller nämndadministration i annan organisation. Som person är du strukturerad, självständig, noggrann, effektiv och kommunikativ

Bifoga cv och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med utan blir aktuella vid en eventuell intervju. Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass varför godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll är ett krav för anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 juni 2021
  • Ansök senast: 4 juli 2021

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024