Verksamhetschef till SOS Barnbyar i Göteborg

Arbetsbeskrivning

2017 startade SOS Barnbyar upp en nationell verksamhet i Göteborg. Sedan dess har ett ungdomsprogram utformats, testats och utvecklats och stöd har riktats till en särskilt utsatt målgrupp i form av ett mentorskapsprogram och gruppaktiviteter. Den initiala målgruppen var ensamkommande ungdomar som var placerade i nätverksfamiljer, vilket innebär att de var placerade hemma hos en bekant eller anhörig. Denna målgrupp hade särskilda behov av kompletterande stöd och således erbjöds målgruppen delta i mentorskapsprogrammet.

Sedan årsskiftet 2020 ska programmet riktas till en bredare målgrupp som definieras ”leaving care” vilket innebär ungdomar som lämnar samhällsvården. Arbetet kommer fortsätta att vara i form av ett mentorskapsprogram med såväl individuella kontakter som gruppaktivitet.

Arbetsbeskrivning

I rollen som verksamhetschef har du det övergripande ansvaret att leda och utveckla SOS Barnbyars verksamhet i Göteborg och till din hjälp har du en projektledare, tre familjementorer och fyra ungdomsmentorer.

Du ansvarar för arbetsgruppens arbetsmiljö, planering och arbetsledning, verksamhet- och metodutveckling och förankring av organisationens strategiska ramverk i verksamheten i Göteborg. Rollen som verksamhetschef omfattar både administrativa och operativa delar. I det administrativa arbetet ingår bland annat att löneadministration (ej lönekörning), personaladministration och att bistå nationellt programansvarig med underlag för arbetet med SOS Barnbyars nationella program. I det operativa arbetet innebär ett verksamhetsnära ledarskap med god insyn i såväl ungdomsprogram som familjestärkande program.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Övergripande budgetansvarÖvergripande ansvar för att projektets/programmets målbildsarbete överensstämmer med organisationens nationella målbildsarbete, med stöd av nationell programansvarigAnsvarig för förankring och införlivande av projektets/programmets resultat i ordinarie verksamhetÖvergripande ansvar för att implementera metod och programutveckling i enlighet med SOS Barnbyars övriga nationella program i samråd med nationell programansvarigÖvergripande ansvar för verksamhetsplaneringÖvergripande ansvar för metod- och verksamhetsutvecklingArbetsleda medarbetare och fördela det dagliga arbetet på centret Ansvarig för ungdomsprogrammets Child Safeguardingarbete (anmälningsplikt mm)Bistå nationellt programansvarig, utvärderingskonsult och kommunikationskonsult med relevanta underlag

Din profil:

Din personlighet är en framgångsfaktor. Du är en ansvarstagande person som brinner för ditt arbete, och som är van att arbeta operativt och kavla upp ärmarna när det behövs. Du är pedagogisk, har lätt för att kommunicera över gränserna och har ett stort intresse för verksamheten. Du har en förmåga att växla mellan långsiktig strategisk verksamhetsplanering och snabba förändringar i det korta perspektivet samt förmågan att hålla samman och leda verksamheten.

Du är en strukturerad och analytisk person som drivs att skapa ordning och struktur i en utvecklingsbenägen organisation. Vidare trivs du med att ta egna initiativ och fatta beslut. Du räds inte att delegera och du har en ödmjuk och entusiasmerande personlighet.

Du är tydlig i din kommunikation, såväl till medarbetare som till chefer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och som person inger du förtroende och trygghet. Ditt ledarskap präglas av ett stort engagemang och du har ett tydligt förbättrings- och utvecklingsfokus. Du måste också trivas att jobba i en dynamisk organisation som utvecklas utifrån samhällets behov och som ofta både växer och minskar samtidigt inom olika verksamhetsdelar. Du bör ha god kunskap och kännedom om idéburen verksamhet och/eller socialt företagande.

För att lyckas i rollen krävs det att du har:

Akademisk examen inom humaniora och har minst 2 års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som chef med fullt personalansvarErfarenhet av att jobbat i verksamhet inom socialt arbete som därmed gett dig fälterfarenhetFlera års erfarenhet av budgetarbeteErfarenhet av att arbeta med projektledning/projektstyrningErfarenhet av arbete med utsatta barn och unga En mycket god förmåga att uttrycka dig på engelska och svenska såväl i tal som i skrift

Vi ser kunskap inom områden såsom barns rättigheter, mänskliga rättigheter, jämställdhet, jämlikhet och anti-korruption, som högt meriterande. Kunskaper inom fysiskt och psykosocial arbetsmiljö i synnerhet minoritetsgruppers utsatthet och villkor är också meriterande.



Därtill ser vi gärna att du har ett väl genomtänkt förhållningssätt till antirasism och kan leda personalgrupper som präglas av mångfald i förhållande till diskrimineringsgrunderna.

Vidare ser vi gärna att du har ett stort nätverk inom föreningslivet, myndigheter och näringsliv. Har du projektledarutbildning, ledarskapsutbildning eller motsvarande är det ett stort plus. Meriterande är också ytterligare kunskaper i utomeuropeiska språk så som somaliska, dari och arabiska.



Arbetet utgår ifrån kontoret i Göteborg men innefattar emellanåt resor till vårt huvudkontor i Stockholm samt eventuellt även inom Europa.

Om oss

Hos SOS Barnbyar i Sverige arbetar runt 60 anställda, ca 50 på huvudkontoret i Stockholm och resten i Hammarkullen, Göteborg. Om du likt oss brinner för barns rättigheter och socialt entreprenörskap har vi troligen rätt arbetsplats för dig. Som medarbetare hos oss får du vara en del av vårt härliga arbetsteam där vi har roligt tillsammans på jobbet, vi hjälpts åt och stämningen är öppen och vänlig. Vi tar hand om dig som medarbetare. När du som medarbetare trivs på jobbet kan vi skapa stora resultat – tillsammans.

Vi strävar alltid efter att utöka vår arbetsplats med en bred representation utifrån diskrimineringsgrunderna.

Vill du veta mer om tjänsten?

I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise Professionals. För att säkerställa en objektiv och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process. Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jenny-Ann Löfgren, 0760-00 18 16. Vi hoppas att du skickar in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 30 april 2020.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Wise Professionals
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2020
  • Ansök senast: 30 april 2020

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


19 april 2024

16 april 2024