Vi söker en utvecklingsorienterad arbetsmarknadssamordnare

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Avdelningen för Näringsliv, integration- och arbetsmarknad ansvarar för kommunens arbetsmarknadsinsatser. Här sker en samverkan med näringslivet, kommunens individ- och familjeomsorg och Arbetsförmedlingen.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som i huvudsak ska samordna ett väl fungerande Mottagningsteam och Coachingteam i Lekebergkommun men också ansvara för att hitta den röda tråden i verksamheten som riktar sig mot att individer ska bli självförsörjande genom arbete eller studier. I mottagnings- och coachingteamet möter vi individer i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser och vi fokuserar på aktiviteter som antingen vägleder och stödjer eller leder till stegförflyttningar mot arbete eller studier. Medborgare kan söka till båda insatserna och din roll blir att utveckla och följa upp arbetssätt och metoder samt agera rådgivande för medarbetare som arbetar i verksamheten. Det är viktigt för oss att ha en grund i att det vi gör fungerar. Vi tror därför på ett evidensbaserat arbetssätt för att undvika godtyckliga bedömningar. Du kommer därför fortsätta att vara drivande i det arbetet som pågått där fokus ligger på vad som fungerar på individnivå och vara drivande i att vår arbetskultur skapar goda förutsättningar för stegförflyttning och utveckling men också för att skapa samarbeten som möjliggör stegförflyttningar. Du kommer även att vara kontaktperson mot samordningsförbundet FINSAM Lekeberg och Örebro där du bland annat ansvarar för ansökningar av medel, följer upp och redovisar resultat.

Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas med en arbetsmarknad som förändras och ställer nya krav på vår verksamhet och de vi samarbetar med. Du kommer att vara drivande i att bibehålla och utveckla interna och externa samarbeten som krävs för att vi ska lyckas i vårt uppdrag. Vi samarbetar i frågor med bl.a Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, vården, vuxenutbildningen. Vi tror därför att du är en person som har erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor, är duktigt på att samarbeta och hitta lösningar för individer inom ramarna för de regelverk vi har att förhålla oss till.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• en lämplig akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• körkort med behörighet B
• god kunskap om Sveriges välfärdssystem och dess regelverk
• arbetslivserfarenhet från någon eller flera, av de samverkande statliga myndigheterna eller vuxenutbildning
• en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• god IT-kunskap

Vi förväntar oss av dig att du har ett genuint intresse för människor och är intresserad av att arbeta med människor med olika slags bakgrund. Du är kommunikativ med en stark tilltro till individens egen förmåga att utvecklas och nå sina mål. Du har vidare en hög kompetens i att samverka med olika parter samt en god social förmåga. Rollen som samordningsansvarig kräver också att du är ansvarsfull, har en god förmåga att strukturera och planera ditt arbete och kan arbeta självständigt.


ÖVRIGT
Under sommarperioden nås kontaktpersonerna enklast via e-post.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Per Gustafsson
0585-489 21

Sammanfattning

Besöksadress

Bangatan 7 FJUGESTA
None

Postadress

Bangatan 7, 716 31, Fjugesta
FJUGESTA, 71631

Liknande jobb


Driven projektledare till framtidens socialtjänst

Driven projektledare till framtidens socialtjänst

12 januari 2024

Utvecklingsledare Idrott

Utvecklingsledare Idrott

12 januari 2024

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

11 januari 2024

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

10 januari 2024