Arkivassistent

Arkivassistent

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 


Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 300 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.



Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och jämställdhet och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.



Domstolen har sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter – enheten för administrativa kansliet, enheten för IT, säkerhet och service samt enheten för registratur och arkiv.







Arbetsuppgifter
Domstolen förvarar för närvarande arkiv från tidigare Länsrätter i vårt upptagningsområde.

På grund av kommande ombyggnation behöver dessa tidigare arkiv nu färdigställas och förberedas för överlämning till Riksarkivet. Vi behöver därför extra resurser till vår enhet för registratur och arkiv och söker nu arkivassistenter för att utföra detta arbete.

Det rör sig om enklare arbetsuppgifter såsom

- Borttagande av klisterlappar, gem, häftklamrar mm
- Omläggning av akter
- Etikettering av boxar

Arbetet kommer att utföras tillsammans med våra duktiga arkivarier. Arbetet kan stundvis vara fysiskt krävande då du förväntas kunna hantera tunga boxar med handlingar, köra vagnar med boxar och bända loss häftklamrar.

Kvalifikationer
Rollen som arkivassistent ställer krav på att du har fullgjord gymnasieutbildning. Vi ser att du har viss datorvana och att du har goda kunskaper i svenska språket. Vidare är du ansvarstagande, noggrann, effektiv i ditt arbete samt trivs med repetitiva arbetsuppgifter. Du tycker om och har lätt för att samarbeta med dina kollegor. Meriterande är erfarenhet från traditionellt arkivarbete, gärna på myndighet.


Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringen.

Detta är en tidsbegränsad anställning som sträcker sig till 31 december 2021. Möjlighet till kortare semester kan diskuteras. Intjänade semesterdagar betalas ut som semesterersättning.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikaela Jahreskog
031-7432005

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Förvaltningsrätten i Göteborg
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 april 2021
  • Ansök senast: 10 maj 2021

Besöksadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
None

Postadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
Stockholm, 10124

Liknande jobb


6 maj 2024