Integrationsarkitekt i samverkan

Integrationsarkitekt i samverkan

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten! Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som integrationsarkitekt är placerad vid CIO-staben som har det samlade ansvaret för myndighetens arkitektur. Myndighetens uppdrag kommer att delvis utföras i egen regi men även i hög grad genom samverkan med olika aktörer. Som integrationsarkitekt får du här möjligheten att på ett konkret sätt bidra till uppbyggnaden av en helt ny myndighet!

Arbetet kommer att innebära eget arbete med att analysera, utreda och presentera lösningar för olika verksamhetsdelar. Andra delar innebär samverkan med interna och externa parter för att säkerställa att våra informationsutbyten byggs upp effektivt, skalbart och säkert. Du dokumenterar och förädlar lösningsförslag tillsammans med utvecklare och andra projektdeltagare, internt och externt.

Vi söker dig som har:
. universitets- eller högskoleutbildning inom till exempel systemvetenskap, teknik eller ekonomi, alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig
. gedigen erfarenhet av att arbeta med integrationer på olika nivåer, från koncept till teknisk implementation
. erfarenhet av att jobba med olika typer av integrationslösningar
. erfarenhet av att samarbeta med, och ställa krav på många olika aktörer . erfarenhet av att utforma integrationer med höga krav på säkerhet och kontinuitet
. erfarenhet av att arbeta med betaltjänster och/eller analystjänster
. god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:
. egen erfarenhet inom informationsarkitektur samt även är van vid att samarbeta med flera olika kompetensområden, framför allt juridik och säkerhet.
. certifiering inom arkitektur
. erfarenhet av utveckling av API:er . god kunskap om välfärdssystemen
. erfarenhet av integrationslösningar i staten såsom SHS, SGSI och SSBTEK

Egenskaper
Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet kommer arbetet ställa stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt driv och engagemang för utveckling och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.

God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är duktig på att anpassa dig efter situationen. Du är pedagogisk och har också god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga.
Du är bra på att leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter, visar gott omdöme och kan arbeta självständigt. Det innebär att du kan strukturera angreppssätt, ta initiativ, sätta i gång aktiviteter och driva arbetet framåt.

Arbetet ställer även krav på god analysförmåga med vana att bearbeta och analysera omfattande informationsmängder och göra väl balanserade avvägningar. En rättssäker verksamhet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann men också snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål, kvalitetsstandard och etiska principer.
I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Andreas Herne på telefon 08-405 1047. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vi kommer genomföra intervjuer löpande.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-21440005.
Tillträde den 1 november 2023 eller enligt överenskommelse. I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Sista ansökningsdag: 2023-08-13

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 13 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024

15 november 2023