Integrationshandläggare

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifter
Du ska självständigt och i samråd med integrationschef utföra arbetsuppgifter knutna till handläggningen av flyktingärenden för flyktingar som tas emot i Ludvika och Smedjebackens kommuner enligt avtal med Migrationsverket. Du skall delta i planläggningen av flyktingens introducering i samhället samt ge råd och stöd i frågor som berör flyktingens utbildning, praktik eller arbete. Uppgifterna kan även bestå i exempelvis kontakter med Arbetsförmedling, skola, fackförbund, frivilliga/ideella organisationer och näringsliv för anordnande av praktikplatser och arbete. Du skall genom olika insatser riktade till nyinflyttade flyktingar stötta och lotsa individen till självförsörjning och integration. Du ska medverka i informationsarbete såväl internt som externt. Övriga arbetsuppgifter planeras i samarbetet med integrationschefen.

Utbildning/Erfarenhet
Vi söker dig som har högskoleexamen, gärna med beteende- eller samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt samt erfarenhet av förvaltningsrättsliga ärenden. Du skall dessutom ha erfarenhet av arbete med flyktingar. Flexibilitet, god samarbetsförmåga och stresstålighet ser vi som viktiga egenskaper. Språkkunskaper är meriterande samt dokumenterat goda kunskaper i engelska. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Körkort är ett krav.

Sammanfattning

Liknande jobb


Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

7 maj 2024

Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024