Integrationsutvecklare för tidiga insatser för asylsökande

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är statens företrädare i länet. Vi arbetar med tillsyn, kunskapsspridning och ärendehandläggning inom nästan hela samhällsområdet. Vi är ca 500 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är "Det bästa för Skånes människor, djur och natur. Idag och imorgon".

Länsstyrelsen Skåne söker två integrationsutvecklare med inriktning tidiga insatser för asylsökande till Samhällsbyggnadsavdelningen, enheten för social hållbarhet, med placering i Malmö. Anställningarna är tillsvidareanställningar med tillträde i januari 2017 eller snarast enligt överenskommelse. Länsstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning.

ARBETSUPPGIFTER
Enheten för social hållbarhet arbetar för en socialt hållbar utveckling i Skåne med fokus på frågor som rör mänskliga rättigheter, jämställdhet, integration och folkhälsa. På enheten arbetar ungefär 25 medarbetare.

Integrationsarbetet på Länsstyrelsen består av två delar: Integration och flyktingmottagande. Integrationsarbetet grundar sig på regeringens mål om lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund. En fungerande integration på arbetsmarknaden och i samhället i stort är viktiga byggstenar. Länsstyrelsen har också i uppdrag att verka för att länet har en god beredskap och kapacitet när det gäller mottagande och etablering av nyanlända flyktingar och asylsökande barn utan vårdnadshavare.

Från 2017 ska Länsstyrelsen samordna insatser för asylsökande, såväl för dem som bor i anläggningsboende som egenbosatta. Målgrupp är också personer med uppehållstillstånd som bor på anläggningsboende. Under hösten har vi förberett uppdraget genom att föra dialog med aktörer lokalt, regionalt och nationellt. Under förutsättning av regeringens beslut ska Länsstyrelsen från januari 2017 samordna och stödja utförare av tidiga insatser, fördela statsbidrag till utförarna samt följa upp verksamheten. Syftet med Länsstyrelsens samordningsuppdrag är att förbättra målgruppens förutsättningar för etableringsfrämjande åtgärder och stärka målgruppens kunskaper i det svenska språket. Vi räknar med att verksamheten successivt får byggas upp i nära dialog med samverkansaktörer och utifrån målgruppens behov.

Integrationsteamet består idag av 8 medarbetare. För att bygga upp och utveckla den nya verksamheten behöver vi utöka teamet med två kvalificerade integrationsutvecklare med kompetens att driva processer men som också har en administrativ förmåga med tanke på att det i uppgiften även ingår att förmedla statsbidrag. Arbetet medför mycket resor i länet men också för att delta i nationella samverkansmöten.


KVALIFIKATIONER
För arbetet krävs att du har akademisk examen inom samhällsvetenskapliga ämnen, eller annan utbildning som bedöms likvärdig av Länsstyrelsen. Du ska ha erfarenhet av arbete med integrationsfrågor inom kommunal eller statlig verksamhet. Dokumenterad erfarenhet av processledning och strategiskt arbete samt administrativ vana är ett krav. Aktuell erfarenhet av arbete med etablering för nyanlända är meriterande, liksom kunskap om utbildning- och arbetsmarknadsfrågor. Även erfarenhet av samverkan mellan offentlig verksamhet och civilsamhället bedömer vi som meriterande.

Du har ett strukturerat arbetssätt och du är flexibel med en god prioriteringsförmåga. Du är utåtriktad och har en drivkraft att utveckla samarbetet med våra externa samarbetspartners. Hög förändringstakt i arbetet ställer krav på uthållighet med tydligt fokus på resultat och kvalité. Din kommunikativa förmåga är god såväl i tal som i skrift.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat

Vi ser gärna att du kan tillträda under början av 2017.


ÖVRIGT
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Gunvor Landqvist
010-224 14 50 nåbar fr.o.m. 7/1
Utvecklingsstrateg Martina Holmgren
010-224 13 74
SACO Stefan Malmberg
010-224 14 84
ST Esmaeil Salehi
010-224 16 22
Projektledare Katarina Carlzén
010-224 12 73
Enhetschef Gunvor Landqvist
010-224 14 50
Samordnare Katarina Tümer
040/044-25 21 86
utvecklingsledare Charlotte Petersson
010-224 12 89
ST Gunilla Holmlin
010-224 13 75
Enhetschef Gunvor Landqvist

Sammanfattning

Besöksadress

20515
None

Postadress

None
Malmö, 20515

Liknande jobb


Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

7 maj 2024

Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024